Jo så här på våren tänker man ut många projekt och drömmer vackra trädgårdsdrömmar. Många av dem förblir drömmar, en del skjuts på framtiden, men några ska bli av i år har jag i alla fall tänkt.
En uteplats till har jag tänkt. Det ska bli en i öster, där jag kan sitta och avnjuta frukost i morgonsolen. Den platsen ligger sen på kvällen i skugga och där blir skönt att sitta om sommaren blir väldigt varm. Har tänkt mej en ganska rund sten- och gruslagd plats med svängda rabatter runt om. Sen måste jag bara ta itu med mitt kryddland. Där har jag alldeles för mycket som tagit över, bl a Äppelmynta och Citronmeliss. De är på väg att ta död på sina grannar. Flera av mina rosbågar har farit illa dels av för stora och tunga rosor och dels av de hårda vindar som dragit förbi. Sen har jag förklarat krig mot Kersen/Kirskålen som härjar i nordvästra hörnet av täppan. Faktiskt har den spridit sig in i mitt växthus. Sen har jag flera idéer om saker jag vill gjuta, stenar jag vill måla och så vill jag fläta flera saker till lyst och nytta.
Jag säger som Eva St att listan kan göras hur lång som helst. Hoppas våren, sommaren, hösten och orken räcker till.
|