Att då som lärare ignorera eller skälla gör inte saken bättre. Låter bra Mica48 att din son verkar att få stöd och hjälp även av en del pedagoger och inte bara av sin förälder. (mamamaggan)
Håller verkligen med dig, mamamaggan, i att det inte är bra att skälla eller ignorera, men ibland tar tålamodet faktiskt slut även för den tålmodigaste lärare. Det förstör ju för så många om en eller två eller fler "stökar", gapar, skriker osv. Vissa elever får inget uträttat om man inte står hos dem hela tiden, och det är ju tyvärr inte möjligt, för alla måste få bli sedda och få hjälp, när de kör fast. Jag har ofta sagt, att i jätteklasser får man ha målet att alla ska på något sätt ha känt sig sedda under lektionen. Alla ska på något sätt ha haft kontakt med läraren. Det är sannerligen inte lätt - om man dessutom ska ha en gemensam genomgång, men det är helt klart målet. Även de tysta flickorna - som ofta också mår dåligt - måste bli sedda.
Jag har själv som mamma sett både vad uppmuntran och bekräftelse och motsatsen gjort med mina barn, och det är verkligen en viktig del av lärararbetet. OCH en ständig oro att inte hinna med.
|