menar du att du ska sätta ut din krukväxter och sådder ??
krukväxterna måste ha skugga när du tar ut dom första tiden , sedan kan du vänja dom sakta till halvskugga och till full sol ( om du nu vill stå soligt alltså ) .
sådder ,, ja är dom sådda i södersol kommer dom så också klara att stå i södersol utan att brännas ,, bara du vattnar . dock många sår ju inne under lysrör eller andra fönster som inte är söder ( då gäller samma som för krukväxter , vänj dom vid solen )
köper du växter på en plantskola ( fleråriga trädgårds eller orangeriväxter eller ettåriga som gillar sol ) så behöver du inte vänja dom för solen ,, typ det som dom har i solen kan även du ha i solen .
köper du krukväxter som står inne i en butik eller växthus måste du vänja dom vid solen .
drar du upp oxalis,canna,dahlior m.f så ha dom i söder då tål dom även full sol ute .
du behöver inte skugga bara välja växter som tål söder ,, det du istället ska focusera på är att växterna har tillgång till mängder av vatten ( vatten hållande gel,självvattandekrukor,skugga krukorna ) jag har många växter i södersol även änglatrumpet och då skuggar jag krukorna plus sätter en petflaska upp-o-ner och det brukar hjälpa dom att klara den värsta hettan och solen på dagen ,, vilket hos mig i solgasset kan stiga till +40c +55c och låg fukt ( 15-20%) .
växter som tål sol
opuntia-arter olivträd lager rosmarin salvia malörts-arter timjan lavendel nepeta oregano helgonört curry-ört dadelplam dvärgpalm rosor änglatrumpet agapanthus citrus trumpetranka kiwi fikon prunus-arter yucca sedum taklök kanna olika lök och knöl växter
här räknade jag uppe lite växter som tål sol men som en del av dom vill ha tillågng till vatten m.f växter alla kan du övervintra ljust och svalt 0c +5c ( alla utom agapnathus,änglatrumpet,citrus ska stå ute tills det blir frost )
|