CITAT (mirjam @ 28-02-2008, 21:18)

läste nånstans att endast ljuset från lysrörsarmaturerna var att föredra ensamma utan fönsterljus...
Hm

Tror inte att dina tomatplantor kommer märka någon skillnad på om du hänger för fönstret eller inte.
Nu är det några år sedan jag köpte mina lysrörsarmaturer men köpte nya då från den här firman på nätet.
Expressel Jag behövde armaturer som klarade av fukt mm i uterummet så de har IP klass 23.
Inte billigast men det passade mig bäst då + att jag fick allt hemlevererat till dörren. Men finns säkert många bättre och billigare alternativ som jag hoppas någon annan kan tipsa om. Med många av de här armaturerna så får man montera det elektriska själv och de ska man bara göra om man känner sig absolut säker på vad man håller på med. jorfelsbrytare rekommenderas.
Armaturen håller i många många år. Lysrören kan man behöva byta vartannat år, vissa byter varje, men beror på hur mycket man har dom tända.
Har du inte möjlighet att odla tomaterna i full sol utanför altantaket?
Tycker det alternativet låter bättre så att tomaterna får tillräckligt med sol. Lysrörsbelysning kan aldrig mäta sig med soljuset på sommaren.
/Ewa