Kul att se folks egna fönster, tyvärr har jag just nu inga bilder på mina egna och i sovrummet har jag tyvärr inte ens ngn fönsterbröda, Men i övriga fönster slåss lite olika med tema "förhistoriska" Växter om ljus och plats.
Vardagsrummets sydöst fönster har jag två kinesiska solfjäderspalmer( Livistona chinensis), två st 30 cm Ginkgos, samt en hel del fossila träbitar och blad av olika barrträd från respektive trias och övre jura. Strax vid sidan av fönstret en 120 hög ginkgo med en "undervegetation" av en vanlig cycas revoluta och två Zamia integrifolia.
Köksfönstren samt intill liggande köksbord kantas av två st hängande hoyor, en liten bonsai av en alm som jag övar lite på, samt ett gäng paphilopedilum av olika hybrider. Sen dyker även det förhistoriska upp här med en meter hög vanlig araucucaria heterophylla, en vanlig cycas igen samt två st nyligen inhandlade gingkos. Vid sidan av köksbordet två st kinesiska Metasequoia glyptostroboides samt en amerikansk sumpcypress,Taxodium distichum. Alla på ngt sätt som för tankarna till den mesozoiska tidsperioden.
badrummet har extra belsyning samt ett gäng övervintrande ormbunkar av lite olika arter.
Har även lite olika arter av mangrove i ett aquaterrarie med slamkrypare.
Nu låter det kanske ganska trist, för jag har typ inget som egentligen blommar. Men samtdigt ger det en exotisk miljö med udda och skumma växter som man normalt sett aldrig ser och som var mycket vanligare för flera miljoner år sedan.
Saknar dock ännu vissa saker på listan som jag är ute efter
Redigerat av Orkidétjuven: 28-02-2008, 23:29