|
Full version: Blomfönster
Malva15
28-02-2008, 10:14
Det skulle vara roligt att se hur det ser ut i blomfönstren hos er här på forumet så nu startar jag en tråd om det. Kardemumma framför hibiskussticklingar
MariaÖrebro
28-02-2008, 18:40
Så här ser det ut i mitt vardagsrum! [attachment=14023:Blandat.jpg] Längst framför fönstret har jag en passionsfrukt och en passionsblomma (Bat Wing). I fönstret finns 9 olika citrusar, Pitahaya, kaktusfikon, Kardemumma, Kanel, Noni, Monantes Polyphylla (Buddah Belly), Carambola, Ketembilla, Kiwano, Nerium Oleander, Guanabana, ett par Euphorbior, en okänd Huernia, Apple Cactus, Agave och en Askersundspelargon. På stegen finns Ananas, en liten orkidé, Rambutan, blå hibiskus, Hawaiian Baby Woodrose, Araca Boi, Cherimoya, Tamarillo, Feijoa, Gåsfot samt Baobab. Under stegen sitter 3 okända hibiskusar ihopsatta i en kruka, och längst till höger på bilden står en stor Citron. Det tror jag var allt.
Lisbeth zon2
28-02-2008, 20:58
Kul att titta på era fina fönster.
Jag har alltid en tanke om exklusiva växter i enhetliga krukor, stramhet och elegans. Men rätt var det är så står det sticklingar i ett glas, där ligger en vacker sten, en krukväxt som är ful men som jag fått, en annan som jag inte nänns kasta trots att den behöver eutanasi, en annan med akut behov av omplantering osv osv. Känns det igen? Någon?
Malva15
28-02-2008, 23:21
Ett såå otroligt vackert och stämningsfullt pelargonfönster du har aldo! Det ser ut att pågå mycket hos dig MariaÖrebro, det gör det hos mig också och det trängs runt hela köksfönstret med krukor... Det ser bara spännande ut när det blir mycket tycker jag. Precis som du, mojan, tycker jag det skulle vara fint med ett riktigt väl genomtänkt och vackert fönster men det blir alltid att jag köper sticklingar eller drabbas av samlarmani så rätt vad det är står där allt möjligt. Jag får helt enkelt erkänna att mitt intresse gått mig ur händerna.
Orkidétjuven
28-02-2008, 23:26
Kul att se folks egna fönster, tyvärr har jag just nu inga bilder på mina egna och i sovrummet har jag tyvärr inte ens ngn fönsterbröda, Men i övriga fönster slåss lite olika med tema "förhistoriska" Växter om ljus och plats. Vardagsrummets sydöst fönster har jag två kinesiska solfjäderspalmer( Livistona chinensis), två st 30 cm Ginkgos, samt en hel del fossila träbitar och blad av olika barrträd från respektive trias och övre jura. Strax vid sidan av fönstret en 120 hög ginkgo med en "undervegetation" av en vanlig cycas revoluta och två Zamia integrifolia. Köksfönstren samt intill liggande köksbord kantas av två st hängande hoyor, en liten bonsai av en alm som jag övar lite på, samt ett gäng paphilopedilum av olika hybrider. Sen dyker även det förhistoriska upp här med en meter hög vanlig araucucaria heterophylla, en vanlig cycas igen samt två st nyligen inhandlade gingkos. Vid sidan av köksbordet två st kinesiska Metasequoia glyptostroboides samt en amerikansk sumpcypress,Taxodium distichum. Alla på ngt sätt som för tankarna till den mesozoiska tidsperioden. badrummet har extra belsyning samt ett gäng övervintrande ormbunkar av lite olika arter. Har även lite olika arter av mangrove i ett aquaterrarie med slamkrypare. Nu låter det kanske ganska trist, för jag har typ inget som egentligen blommar. Men samtdigt ger det en exotisk miljö med udda och skumma växter som man normalt sett aldrig ser och som var mycket vanligare för flera miljoner år sedan. Saknar dock ännu vissa saker på listan som jag är ute efter
mitt kök [attachment=14037:PIC00008.jpg] mitt vardagsrum
[attachment=14036:PIC00009.jpg]
Vilken lyx att ha så många och stora fönster! Ska slänga upp ngn bild jag också så småningom.
Malva15
29-02-2008, 09:42
Hej Orkidétjuven! Det skulle vara roligt att få se ditt spännande och närmast arkeologiska blomfönster. Jag är själv väldigt intresserad av växter från förhistorisk tid och växternas ursprung över lag.
Jag håller med Kee om att det är en lyx med många stora fönster för man kan ju nästan inte ha ett växtintresse om man bor med mindre och färre fönster. Har någon tips om hur man utnyttjar fönstren optimalt förrästen?
Pejori, du verkar i alla fall ha smarta lösningar om man har ett samlarintresse!
CITAT (Malva15 @ 29-02-2008, 09:42)  /..../
Pejori, du verkar i alla fall ha smarta lösningar om man har ett samlarintresse! tro mej...nöden är uppfinningarnas moder det ser likadant ut i alla fönster här
MariaÖrebro
29-02-2008, 13:49
Man tager vad man haver! Jag har försökt vara enhetlig, men så fort det börjar ta sig i odlingarna så åker alla krukor jag äger fram, oavsett om det är skitfula och inte passar in alls! Nöden har ingen lag!
Hej! Så här ser mitt köksfönster ut just nu. BLir förhoppningsvis lite roligare när Yuccapalmen får nya skott.
catlady
29-02-2008, 16:33
Det här är mitt badrumsfönster. Det jag är gladast över syns inte så bra i detta ljuset, men hibiskusen har tre stora knoppar påväg att slå ut! [attachment=14057:IMG_2088.jpg]
Maria i Örebro och Pejori: Vilka fantastiska fönster! Har ni trädgårdar också eller är ni lägenhetsmänniskor? Mitt söderfönster såg ut sådär under vintern när jag bodde i lägenhet...
MariaÖrebro
29-02-2008, 16:58
CITAT (catlady @ 29-02-2008, 16:33)  Maria i Örebro och Pejori: Vilka fantastiska fönster! Har ni trädgårdar också eller är ni lägenhetsmänniskor? Mitt söderfönster såg ut sådär under vintern när jag bodde i lägenhet... TACK snälla Catlady! Jag har ingen trädgård, men däremot en balkong som jag ser fram emot att ha alldeles för mycket växter och blommor på i sommar! Annars bor jag i en tvåa med tre fönster, vilka jag odlar hur mycket som helst i! Bodde på landet hos mina föräldrar tidigare på grund av sjukdom, men nu när jag är frisk igen bor jag själv. När jag bodde hos dem i villan samlade jag på mig ett 70-tal olika Huernior också utöver allt annat. Dem var jag tvungen att skiljas från när jag flyttade!  Som tur är kom de till bra människor! ÄLSKAR växter, så jag ser till att det blir plats i fönstren, på något sätt  Jag går även på en keramikkurs. Har sticklingar som sitter i vatten och bara väntar på att mina amplar och krukor ska bli brända, glaserade och klara, så de har någonstans att bo! Önskar jag hade en trädgård, även om den bara vore på ett par hundra kvm! Men men, det är bara att bida sin tid...... [attachment=14064:Blandat_008.jpg] I mitt sovrum har jag ställt upp ett slagbord för att få extra plats med växter och planteringar. Man kan ju lugnt säga att mina växter har prio nr 1 i mitt hem!
CITAT (catlady @ 29-02-2008, 16:33)  Det här är mitt badrumsfönster. Det jag är gladast över syns inte så bra i detta ljuset, men hibiskusen har tre stora knoppar påväg att slå ut! [attachment=14057:IMG_2088.jpg]
Maria i Örebro och Pejori: Vilka fantastiska fönster! Har ni trädgårdar också eller är ni lägenhetsmänniskor? Mitt söderfönster såg ut sådär under vintern när jag bodde i lägenhet... tack catlady bor i lägenhet, men har numera en liten uteplats också.... så nu är det blommor både ute och inne
Saramaran
01-03-2008, 11:56
Såhär ser mitt vardagsrumsfönster ut efter en "vårrensning". Inte så kul längre. Jag har inte eldat lika mycket i vedspisen i år och tror att jag därför övervattnat de flesta av mina växter pga det... Dumt. Men de tar sig igen. Det är ett tacksamt, soligt fönster på sommaren...
Nedre bilden är från jobbet. Någon mer än jag som inte kan låta bli växter på jobbet? Jag blir dessutom skitsur om någon annan vattnar dem... när de inte har koll alltså.
CITAT (aldo @ 28-02-2008, 17:47)  BORTA just här ... Men kommer tillbaka här : Vårfönster
Hej !
Skickar här några bilder på mitt vardagsrumsfönster.
Tepa
Hej!
Tepas köksfönster. Fr vänster:Yuccapalm, Gerbera, Garderobsblomma, Orkidee,Ampelfackla och nån skags palm.
Hej !
Alltså först tre bilder på mitt vardagsrumsfönster, sen köksfönstret. I vardagsrummet fr. vänster: Ett nerklippt prickblad (syns dåligt), Vandrande Jude, Rosenbegonia, Påskkaktus,Juvelblomma,Ett nerklippt Lyckoax, "Tre flickor i en båt", den heter faktiskt så ! Sist i raden en Benjaminfikus. På bordet nedanför :Flamingoblomma, Kinaros, Paraplyaralia och Kungsbegonia med rödaktiga blad.
Hälsn Tepa
Malva15
01-03-2008, 14:28
CITAT (Saramaran @ 01-03-2008, 11:56)  Såhär ser mitt vardagsrumsfönster ut efter en "vårrensning". Inte så kul längre. Jag har inte eldat lika mycket i vedspisen i år och tror att jag därför övervattnat de flesta av mina växter pga det... Dumt. Men de tar sig igen. Det är ett tacksamt, soligt fönster på sommaren...
Nedre bilden är från jobbet. Någon mer än jag som inte kan låta bli växter på jobbet? Jag blir dessutom skitsur om någon annan vattnar dem... när de inte har koll alltså. Så mysig plats att sitta vid datorn vid! Att vara omgiven av fönster med så många växter och fin utsikt måste vara underbart. Jobbilden ser ut som en djungel i miniatyr i ett litet hörn tycker jag. CITAT (tepa @ 01-03-2008, 13:37)  Hej !
Alltså först tre bilder på mitt vardagsrumsfönster, sen köksfönstret. I vardagsrummet fr. vänster: Ett nerklippt prickblad (syns dåligt), Vandrande Jude, Rosenbegonia, Påskkaktus,Juvelblomma,Ett nerklippt Lyckoax, "Tre flickor i en båt", den heter faktiskt så ! Sist i raden en Benjaminfikus. På bordet nedanför :Flamingoblomma, Kinaros, Paraplyaralia och Kungsbegonia med rödaktiga blad.
Hälsn Tepa Efter att ha sett alla bilder måste jag säga att det verkligen blir både mysigare och mer odlarglädje i fönster med maximalt med växter.
Här kommer två bilder fr mitt badrum och en bild av ett Åderblad på vardagsrumsbordet. I badrummet: Längst fram på första bilden, Vågbladskalatea, på badkarskanterna Hartassbräken och en Bergspalm. Sen i fönstret Flamingoblomma, på bordet bredvid Bredbladskalatea och nedanför nån slags palm
Tepa
Zoyas matte
01-03-2008, 16:12
[attachment=14128:kitchen2.jpg] [attachment=14127:kitchen1.jpg][attachment=14126:kitchen3.jpg]
I mitt kök är det mest kaos. Fullt med pelargonsticklingar på spis,vid vasken och i fönster. Samsas med en hög klockmalva i grön kruka.
Hjälp , Zovas Matte, var lagar du mat !?
Tepa
skogstroll
01-03-2008, 16:55
Här är bild på köksfönster och fönster där sköldpaddan bor + katten har sin favoritplats + frölåda och pelargon...
Här bor lite frön: [attachment=14130:P3010003.JPG]
Här bor sköldpadda, katt, frölåda och pelargon [attachment=14131:P3010005.JPG]
Saramaran
02-03-2008, 09:45
Oj, vilken rolig tråd! Det är fint att se hur andra har det.
Malva15: ja, det är mysigt att sitta framför datorn i mitt växthörn. Snart kommer varje centimeter av fönsterbräda, bord etc vara fylld av sticklingar och fröer och eftersom jag nästan alltid sitter framför datorn ger det mig hyfsad koll...
Pejoris lösning med stänger som hänger från taket lär nog snart bli aktuellt för mig också... Har liksom redan använt alla reglar att skruva upp amplar i...
Keep up the good work!
Orkidétjuven
03-03-2008, 00:28
Så nu har jag tagit lite bilder här på kvällskvisten på mitt vardagsrumsfönster och köksfönstret med min paleobotaniska inspiration. Dvs vad som kan tänkas föra tankarna till paleontologi och Mesozoikum. Ngra fossiler, avgjutningar och levande fossiler bestående av kottepalmer, araucarias, ginkgos och andra urtids look alike palmer. första två bilderna visar mitt vardagsrum, samt ett ormbunks fossil av Dicroidium odontopteroides från trias perioden dvs ngstans mellan 208 och 245 milj, de tra andra fossilerna visar ngra Redwood barr (tv), ett Allophylus flexifolia (bakre) samt ngt jag inte direkt vet vad det är. ngn som kanske har en gissning? alla från samma Formation.Green river formation ca 50 milj, Utah och colorado. De andra två bilderna är från köket, se mitt tidigare inlägg i tråden samt en avgjutning av Pterodactylus kochi från över jura, Tyskland. I samma lager har även den berömda Archaeopteryx hittats, många ggr förklarats som den första fågeln, vilket nu dock visas som en befjädrad dinosaurie med viss flygförmåga, även här med Ginkgo vid sidan. Saknar dock lite växter i denna samling som tex en wollemi pine, men det kommer när min ekonomi är ngt stadigare. Förra säsongen beståd hela balkongen av paleoinspiration med både fräken och ormbunkar och mycket av det ovanstående. Vänta bara tills jag får egen tomt
MariaÖrebro
03-03-2008, 15:16
CITAT (Orkidétjuven @ 03-03-2008, 00:28)  Så nu har jag tagit lite bilder här på kvällskvisten på mitt vardagsrumsfönster och köksfönstret med min paleobotaniska inspiration. Dvs vad som kan tänkas föra tankarna till paleontologi och Mesozoikum. Ngra fossiler, avgjutningar och levande fossiler bestående av kottepalmer, araucarias, ginkgos och andra urtids look alike palmer. första två bilderna visar mitt vardagsrum, samt ett ormbunks fossil av Dicroidium odontopteroides från trias perioden dvs ngstans mellan 208 och 245 milj, de tra andra fossilerna visar ngra Redwood barr (tv), ett Allophylus flexifolia (bakre) samt ngt jag inte direkt vet vad det är. ngn som kanske har en gissning? alla från samma Formation.Green river formation ca 50 milj, Utah och colorado. De andra två bilderna är från köket, se mitt tidigare inlägg i tråden samt en avgjutning av Pterodactylus kochi från över jura, Tyskland. I samma lager har även den berömda Archaeopteryx hittats, många ggr förklarats som den första fågeln, vilket nu dock visas som en befjädrad dinosaurie med viss flygförmåga, även här med Ginkgo vid sidan. Saknar dock lite växter i denna samling som tex en wollemi pine, men det kommer när min ekonomi är ngt stadigare. Förra säsongen beståd hela balkongen av paleoinspiration med både fräken och ormbunkar och mycket av det ovanstående. Vänta bara tills jag får egen tomt  HELT FANTASTISKT!!!! Det är så himla kul att se bilder från någon som har hittat sin egen "nisch" och som fokuserar på det! Gissa om jag är nyfiken på att se hur det kommer att utvecklas framöver....... Tepa: Fantastiska kalateor! JAg som bara skulle ha exotiska frukter... nu blir det kanske en eller annan kalatea också! Det är ditt fel alltihop!!
Häftigt!!!
MariaÖrebro !
Är jättenöjd med mina kalateor. Vågbladskalatean ökar inte på höjden mera, bara på bredden. Det kommer upp nya blad hela tiden. Emellanåt klipper jag av gulnade blad, så långt ner det går, med en liten sax. Bredbladskalatean växer så det knakar. Nya blad som ser först ut som hoprullade "cigarrer", sen vecklar dom ut sig. Vissa blad blir jättestora. Inte mycket jag klippt bort där, sen jag köpte den i början på november. Ingen av dom står i ett fönster, men det finns ett fönster i samma rum.
Hälsn Tepa
Oj vilka fina fönster ni har.... Man bli lite avis
Orkidétjuven
03-03-2008, 21:16
CITAT (MariaÖrebro @ 03-03-2008, 15:16)  HELT FANTASTISKT!!!! Det är så himla kul att se bilder från någon som har hittat sin egen "nisch" och som fokuserar på det! Gissa om jag är nyfiken på att se hur det kommer att utvecklas framöver.......  Tack, verkligen kul att höra att folk gillar det  , Det utvecklas lite hela tiden, gillar att göra om och byta ut fossil och sånt, om inte annat när man kan komma över växter som betäcknas som levande fossil. Skulle gärna vilja ha en trädormbunke med. Kan inte heller vänta tills jag har egen tomt, så länge så gör jag om min fars trädgård till en förhistorisk sådan, ngt som kanske inte alltid är så uppskattat ändå haha.
Malva15
03-03-2008, 23:24
CITAT (Orkidétjuven @ 03-03-2008, 21:16)  Tack, verkligen kul att höra att folk gillar det  , Det utvecklas lite hela tiden, gillar att göra om och byta ut fossil och sånt, om inte annat när man kan komma över växter som betäcknas som levande fossil. Skulle gärna vilja ha en trädormbunke med. Kan inte heller vänta tills jag har egen tomt, så länge så gör jag om min fars trädgård till en förhistorisk sådan, ngt som kanske inte alltid är så uppskattat ändå haha. Jag instämmer med föregående talare. Du har ett fantastiskt växtfönster. Där ser man vad ett intresse kan ställa till med. Riktigt fin atmosfär i dina fönster har det blivit. Är det svårt att få tag på fossila växter/avgjutningar?
Orkidétjuven
04-03-2008, 01:06
Jättekul att höra att ni gillar mina "udda" fönster, förösker få mer urtids känsla, kanske rinnande vatten eller dimma vore ngt kanske? Växterna har jag köpt lite varstans bla ikea där man ibland kan göra lite fynd faktiskt. annars ringer jag och frågar lite olika större leverantörer till bla plantagen. Jag är på jakt efter en wollemi pine(bild), dvs en nära släkting till araucarian som man närmast kan spåra till jura, hittades ett antal levande ex i australien ett par år sedan och jag har varit och tittat på dem. har även hittat att köpa online samt en butik i sverige, men de tar närmare 3000 kr för ett 50 cm högt ex, men jag har iaf fått krama en av dem  fossilerna och avgjutningarna har jag köpt via nätet eller under mina resor utomlands. Jag har även plockat en hel del fossil själv. Det finns en butik i Sthlm, Geocity på kungsgatan som har en hel del mineral, men oxå en del fina fossil däribland flera fina växtfossil. Mina fossila stammar har jag bla köpt i arizona vid petrified forest national park. http://en.wikipedia.org/wiki/Petrified_Forest_National_Park
KARIN B
04-03-2008, 16:57
Så ser mitt kaktusrum ut.
Orkidétjuven
04-03-2008, 16:59
Oj det var inte en kaktus. Coolt  vad har du för arter?
KARIN B
04-03-2008, 18:18
Dom flesta är Epiphyllum hybrider ca 300 st. Titta in på undefinedKarin
skogstroll
04-03-2008, 18:20
CITAT (KARIN B @ 04-03-2008, 16:57)  Så ser mitt kaktusrum ut. vad avis jag blir
MariaÖrebro
04-03-2008, 19:40
CITAT (Orkidétjuven @ 04-03-2008, 01:06)  Mina fossila stammar har jag bla köpt i arizona vid petrified forest national park. http://en.wikipedia.org/wiki/Petrified_Forest_National_ParkVisste du att det finns en Petrified Forest utanför Khorixas i Namibia också? Jag har varit där för 7 år sedan, och det var häftigt! Man kunde inte köpa något där, och det var straffbart att plocka med sig bitar men vi fick ju titta och känna bäst vi ville!
maramara
04-03-2008, 21:42
Karin B Vilka underbara kaktusar du har.
Orkidétjuven
04-03-2008, 21:59
Jättefina kaktusar och en fin hemsida. jag skulle med vilja ha en hemsida, men för att vara kille så suger jag på sådant hahah
-AnnaPanna-
07-03-2008, 14:49
CITAT (tepa @ 01-03-2008, 14:41)  Här kommer två bilder fr mitt badrum och en bild av ett Åderblad på vardagsrumsbordet. I badrummet: Längst fram på första bilden, Vågbladskalatea, på badkarskanterna Hartassbräken och en Bergspalm. Sen i fönstret Flamingoblomma, på bordet bredvid Bredbladskalatea och nedanför nån slags palm
Tepa Men vad är det med röda blad på den sista bilden??
Hej Annapanna !
Det är Åderblad. Finns i grönt också. Alltså bladen har likadana ådror men bladen är gröna.
Hälsn Tepa
MariaÖrebro
07-03-2008, 16:03
UPPDATERING! Nu när solen skiner och allt känns underbart har jag planterat om sticklingar i större krukor och satt nya frön. Helt plötsligt ser det helt annorlunda ut i mitt vardagsrum!!! [attachment=14635:080307_001.jpg] [attachment=14636:080307_002.jpg] [attachment=14637:080307_003.jpg] Jag går runt i min lägenhet och bara myser! Nystädat och rent, och det växer och gror i mina krukor. Kan det bli bättre? Jo, det är helg också!  Tjoho!!!!
skogstroll
07-03-2008, 16:08
va härligt man blir glad när man läser!
Krolliljan
10-03-2008, 21:45
Min garderobsblomma blommar [attachment=14779:IMG_0001_2.JPG]
MariaÖrebro
10-03-2008, 22:34
CITAT (Krolliljan @ 10-03-2008, 21:45)  Min garderobsblomma blommar [attachment=14779:IMG_0001_2.JPG] VA????? Kan garderobsblommor blomma? Det hade jag verkligen ingen aning om! Jag trodde bara att de var väldigt tåliga gröna växter som inte blommade. Man lär sig nya saker varje dag! Häftig blomma också!
Jo, Maria, visst kan den blomma. Men då ska den inte stå i en garderob, utan ljust! Har också en ganska ny Garderobsblomma, står i ett fönster, har inte blommat ännu. Tepa
Cassiopeia
11-03-2008, 14:45
Man kan se mina fönster här. Jag måste nog vara en av dem på Odla med minst växter. Och inte sår jag några frön heller. Blir jag utmobbad nu?
Orkidétjuven
12-03-2008, 22:21
CITAT (Cassiopeia @ 11-03-2008, 14:45)  Man kan se mina fönster här. Jag måste nog vara en av dem på Odla med minst växter. Och inte sår jag några frön heller. Blir jag utmobbad nu?  Nej då
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|