Oj vilken debatt!
Vi har kommit långt från ämnet... hoppas det är tillåtet! ?
I den finska "kunskapsskolan" har jag haft både grupparbete, fritt arbete, arbete i egen takt, egna projekt...
Mina elever i åk 6 genomförde egna lektioner i biologi... alla i hela klassen !
Temat var husdjur, alla valde var sin lektion, de förberedde sig, undervisade basfaktan , gick genom faktatexten med klassen, förberedde anteckningar och gav läxor. Efteråt gjorde alla kunskapsfrågor om sitt område, och vi hade ett prov.
ALLA klarade av att hålla en hel lektion själva och även med dessa elevlärare var det arbetsro i klassen.
De hade ju fått så många exempel på hur man kan göra...
Vi fixade försäljningar, dessa åk 6

r kollade växelpengar, odnade försäljningen, bakade själva , prissatte, sålde och redovisade resultatet, jag kunde bara följa upp och le.
Gissa om vi pratade om allt ... när jag fyllde år hade dessa ungdomar beställt en tårta från konditorin, köpt en present åt mig och överraskade mig totalt under dagens sista lektion. Det var kärlek !
Att läraren har auktoritet, betyder inte bara ensidig undervisning som eleverna ska svälja.
Arbetsron och respekten är nycklar till inlärningen , oavsätt på metodiken.
Många använder kunskapsskolan som något gammaldags och tråkigt, men jag tycker att det är tråkigt om man går i nian och inte vet i vilket land London ligger (som i programmet 9A ).
I dagens samhälle behöver man också nya kunskaper, hur man väljer mellan olika elbolag,och lära sig att värdera sina informationskällor på helt annat sätt än bara 10 är sedan.
Men för att kunna göra dessa val måste man ändå veta relativt mycket ren fakta för att kunna göra några bedömningar.
I sonens klass har det aldrig varit någon arbetsro, men om skolan har inga verktyg, händer det ingenting.
Om ett negativt beteende får inga konsekvenser, blir en högstadieklass som en allmän café.
Utan arbetsro , ingen inlärning oavsätt metodik !
I mina år i Finland behövde ja använda kvarsittning som " straff" en -två gånger under ett helt år ( åk6) och jag behövde höja min röst pga. olämlig beteende 2 gånger under ett läsår !
Kvarsittningen varade 15 minuter, om eleven började prata under tiden blev det 10 minuter till.
eleven satt där väl 25 minuter , sedan aldrig mer !
I sonens klass satt varje vecka 10-15 elever i kvarsittning ( som var samlad till en viss timma i veckan) , om man redan hade skaffat en timmes kvarsittning , var det fritt fram att stöka till mer ( skolan fick inte ge mer kvarsittning än en timme)
De fick sitta i klassrummet tillsammans och prata med varandra!!!
Det var väl samma sak som att stanna kvar frivilligt och snacka med kompisar .... helt verkningslöst!