CITAT (catlady @ 29-02-2008, 19:30)

Nej, vänta med att slänga ut snigelfritt tills de faktiskt börjat äta! Annars slösar du bara på det och ökar järnhalten i jorden.
Än så länge är sniglarna i vintervila. Man kan se dem under löv och grenar, i jorden, men de har inte gett sig ut på matmarschen än. Vänta ett par veckor till, sedan kör du igång med snigelfritt ÖVERALLT.
De du ser nu klipper du huvudet av, eller plockar upp och dränker. Om du skulle hitta en riktigt stor och krossar den så kan ägg pressas ur den (sällsynt, men det händer), då måste du krossa äggen också. Om du bara klipper huvudet så dör äggen med.
Om du har stor och fuktig tomt nära natur så skit i alla småsaker och införskaffa en 25 kg giftpåse, det är det enda som fungerar.
Nu bor jag i zon 1 och har redan hittat snigelangrepp på små späda blad. Vi har ju inte haft någon vinter här alls i år utan gått från höst till vår direkt.
Iofs ganska skönt tycker jag, att slippa eländet med snön. Men det har ju sina avigsidor också såklart. Fler övervintrade sniglar som kommer i gång tidigare när temperaturen är gynnsam.
Själv har jag inte hällt ut Snigelfritt än. Tänker vänta ett par veckor till.