Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> belysning till tomater frösådd och senare
          mirjam
          Inlägg 27-02-2008, 22:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 272

Skall köpa belysning, men var gör man det. Kostnad och vilka modeller finns att välja mellan. Läst lite om det men ej fått svar på allt. Hur många lysrör behövs till 40 frön - och senare 40 plantor - skall ge bort ett antal. Än så länge känns inte begreppet belysning okej. Finns det flera olika varianter man kan ha beroende på kostnad förinköp och el. Tänkte så inomhus nu, sen stå på en altan och göra det lagom varmt för dom där senare i stället för växthus.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Lady Hamilton
          Inlägg 01-03-2008, 08:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Du kan hänga lysrören precis så nära du vill tummenupp.gif (dina plantor bränns ej eftersom lysrören inte blir mer än ca +40°)
          Frösådder rekommenderas det oftast att avståndet inte bör vara längre än 10 cm i från Om du läser i Willabs katalog sid 59 där står i princip samma sak

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 01-03-2008, 11:07
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (mirjam @ 29-02-2008, 22:26) *
          Oavsett jag väljer rören 830, 840 eller 965 - ska avståndet 10 cm ovanför plantorna gälla hela tiden från frösådd till plantan sätts ut mot husväggen?
          Särskilt viktigt att ha lysrören nära i början när det grott och när plantan är liten så att de inte blir rangliga och kanske lägger sig ner. Tomater tycker jag har sådan växtkraft och fart att jag har fullt sjå att hinna med och höja lysrören sweatingbullets.gif
          Men jag brukar inte vara så noga med avståndet när plantan blivit större. Har man tio olika tomatsorter som alla växer lite olika så får de snällt sammsas under de lysrör som finns lediga. sleep.gif
          Vad bra att du verkar ha hittat armaturer och lysrör till hyfsat pris tummenupp.gif
          Vi får väl jämföra sen hur det går för våra plantor ute den här sommaren.

CITAT (Lady Hamilton @ 01-03-2008, 08:16) *
          ......Du kan hänga lysrören precis så nära du vill tummenupp.gif (dina plantor bränns ej eftersom lysrören inte blir mer än ca +40°)
          Hm, mina plantor brukar brännas på bladen om de växer upp mot lysrören. Men de kanske beror på att jag har reflektorer i armaturerna? Särskilt tomater, basilika och andra plantor med lite "tunna" blad brukar råka illa uta om jag inte hunnit med och höja armaturerna whist.gif

/Ewa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 14:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon