Cilla för att fatta mig kort: All Vegetation är vädligt kraftigt skyddad i lagstiftningen. Sorry att du har en annan uppfattning men så är det. Om du lämnar in en ansökan har myndigheterna ganska stränga krav på ditt förslag. Det finns gott om rättsfall och långa diskusioner om skador på naturen och vad man får göra och inte får göra med marken.
Gunilla och Cilla För att man inte skall uppfattas bo i en polisstatgör man olika sorters tillämpningar av lagar (tex max/min 50 cm avvikelse i höjd). Så länge du inte stör andra genom dina ingrepp på din tomt så får du göra en del ingrepp. Villatomten är ju avsedd av bo på med allt vad det medför. Men dina ingrepp får inte störa andra fysiskt (tex att en massa vatten rinner ut på gatan från din tomt) eller emotionellt ( du får tex inte lägga högar som ser fördjävliga ut). Därmed inte sagt att du får sänka hela nivå på din tomt 50 cm och sedan strunta i den, för du är ändå förpliktigad att vårda din tomt. Det finns många fall när byggnadsnämnder "gått" in på privat mark och sagt åt fastighetsägare att göra vissa saker av olika skäl.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|