Hej: Jag försökte att hitta någon som hjälpa dig och jag hoppas att jag lyckas med det: Man kan bära bort dem — om man vågar. Då rekommenderar jag rejäla handskar på händerna — gärna motorcykelhandskar som är mycket kraftiga och tjocka. Trädgårdshandskar är för tunna — sådana biter de igenom. Eftersom huggormar är giftiga så ska man vara mycket försiktig när man fångar dem. Med hjälp av en pinne, håv, kratta eller något annat långt redskap kan man försöka lyfta upp dem. Försiktigt! Stoppa sedan ormen i en hink (med lock helst) eller i en påse som kan knytas åt ordentligt. Då håller den sig lugn. Sen kan du gå iväg med den, åtminstone 300—400 meter — helst mer. Släpp den på en plats där den kan tänkas trivas så ökar chansen att den stannar; huggormar exempelvis i en skogskant eller på en äng, snokar i närheten av vatten. Vågar man inte försöka fånga dem så får man försöka skrämma bort dem istället. Stör dem så mycket som möjligt så tröttnar de kanske på er till slut och kryper iväg till grannen istället. Om ni sen försöker att hålla trädgården kortklippt så trivs de inte riktigt hos er heller, och håller sig borta i fortsättningen också. Ett trevligt sätt är att se till att det finns igelkottar på tomten. De äter ormar så då har man en egen ormjägare hemma. Biologisk bekämpning kallas det. Lycka till, H: Bassam Obs: Obs: de ska inte skada människor om inte någon beröring, men du vet inte om barnen eller vuxen beröring dem utan att vet. Så det är bättre att borta dem.
|