CITAT (flaxss @ 23-02-2008, 22:24)

växterna tål det utan större skador ,, i usa har dom ju ofta detta fenomen ( isstormar ) och att det regnar och sedan fryser på .
förra vintern hade det regnat hos mig och sedan frös det på och allt va täckt av is hela natten och morgonen ,, och det är inte första gången jag haft det så . och ingen av växterna har tat skada.
Ja, nu har du nog missförstått lite…….
Här pratar vi inte om något litet regn som är underkylt och om is som försvinner inom några dygn. Här pratar i om ett
tjockt täcke av is som legat över nejden i åtminstone 5-6 veckor. Våra gräsmatta ser ut och har länge sett ut som skridskobanor. Gångbanor försöker man från kommunens håll förgäves hålla i bra skick men sandar man ena dagen så dagen efter är sanden infrusen i isen.
Glashalt i SundsvallPå golfbanorna här i närheten så är man väldigt orolig för isbränna, att gräset dör pga. kvävning. Jag vet inte om perenner har mindre krav på syre och ventilation än gräs men jag tror att vår oro är befogad.
IsbrännaLänken här ovan publicerades för precis en månad sedan och det ser inte ett dugg bättre ut nu. Bilderna här säger ju egentligen allt.....
/Anki
Redigerat av Anki V: 24-02-2008, 09:28