|
äsch klipper efter klimat ,, har funkat nu i två år kallare vinter väntar jag ingen vinter alls eller mild klipper jag i jan-feb ,, ingen ros dött än så jag fortsätter . vill gärna klippa innan dom fått blad
ingen har än visat motsatsens att det skulle skada rosen här i zon 1-2 . och då fortsätter jag klippa tills jag vet motsatsen .
det står i böcker att rosen får nya skott och blad om man klipper tidigt vilket gör att den sedan fryser ner i en frostnatt ( lätt till hård ca -10c ) ,, men det är en liten lögn för rosorna har ju redan massa blad !!! även om jag inte klippt ,, även då många av mina rosor har fult utvecklade blad så blir det -9c och INGEN ros tog skada . lika så förra året hade jag klippt och det var nya skott å det blev lägre än -10c ingen ros tog då heller någon skada . rosen kommer inte växa mer aktiv bara för jag klipper då det än är för lite ljuse och för lite värme .
plus sår ytorna på mina rosor har inte skadat av hård frost eller långvarig kyla som kommit efter .
så då ser jag ingen anledning att inte klippa när den redan har blad och skott ,, då det är lättare att klippa nu och man har det gjort .
så ser jag att mina rosor mår dåligt av att jag gör detta ,, så kommer jag inte göra det men dom mår inte dåligt av det i förövrigt trivs mina rosor väldigt väl även då jag klipper dom i jan-feb å sedan gödslar i mars och det säger en hel del .
finns det andra alternativ att inte klippa som jag gör vill jag gärna veta det .
Redigerat av flaxss: 02-03-2008, 00:21
|