CITAT (Lotta i Gbg @ 02-03-2008, 10:16)

I stället för att fälla apeln, så kan du kanske stamma upp den, alltså ta bort de nedersta grenarna.
tack för tipset, den känns så tung framför huset. Massor av långa vattenskott i toppen då de förra ägarna har kapat toppen (en tjock gren). Har tänkt att glesa ut efterhand men så vitt jag förstår så får man lite åt gången så trädet inte reagerar med att bilda fler vattenskott. Sen tycker jag också den är mörk och trist på något vis men ska se om jag kan ljusa upp känslan genom att plantera lite ljusare i rabatten.
Ang rabatten har kommit fram till att det kan bli fint med röd-bruna bladverk såsom röd alunrot, höstsilverax (brunette), som jag vill kombinera med ljusrosa och vita blommor. Har funderat på någon pion, vit flox, rosa o vita akalejor mm. Kunde inte tänka mig den kombinationen först men efter att ha sett det på bild så tror jag det kan bli riktigt snyggt
Har söderläge och inte så mkt tomt bak så jag skulle vilja få en mer avskärmad men inte för mörk känsla fram. Vill ha en mjuk och ljus känsla.
Har ni några tips på vad som skulle kunna va snyggt att plantera längs med staketet för att skärma av. Tankar kring om vi ska ha något som kättrar eller några buskar ex syren med buskrosor i mellan...
Skåne, zon 1. Drömmer om en romantisk trädgård med mycket ätbart.