CITAT (aqualis @ 01-03-2008, 17:49)

Ett växthus på 13,5 m2 har en glasad yta på ca 45 m2.
Mycket intressant matte! Om jag tolkar dig rätt så gäller följande för växthus på med 45m2 glasyta med plast U=2,8, antag att det är -10 grader ute, man vill ha 5 grader i växthuset varvid det krävs 45*2,8*(5--10)=1,9kW. De 50w som går genom marken är alltså försumbart? På ett dygn blir det 24*1,9kw vilket kostar 45kr? Drygt en tusenlapp i månaden blir det men något måste ju en hobby få kosta antar jag.
Om man sen isolerar hela huset med bubbelplast antar jag att man får ännu lägre förbrukning, vilket U-värde har bubbelplast? Och hur får man fram totala U-värdet för både plast och bubbelplast, antar att summan borde bli mindre än plastens så man kan ju inte bara addera dom? Här borde man kunna räkna ut om det t ex skulle löna sig med dubbla lager bubbel? Även luften mellan bubblet och plasten borde ha ett U-värde!
En del säger också att mycket värme försvinner genom aluminiumramarna varför extra bubbelplast skulle vara bra på vintern. Kan det försvinna mer värme den vägen än genom själva plasten? Metallen borde ju leda värme väldigt bra.
Redigerat av Digger: 02-03-2008, 21:06