Så nu har jag tagit lite bilder här på kvällskvisten på mitt vardagsrumsfönster och köksfönstret med min paleobotaniska inspiration.
Dvs vad som kan tänkas föra tankarna till paleontologi och Mesozoikum. Ngra fossiler, avgjutningar och levande fossiler bestående av kottepalmer, araucarias, ginkgos och andra urtids look alike palmer.
första två bilderna visar mitt vardagsrum, samt ett ormbunks fossil av Dicroidium odontopteroides från trias perioden dvs ngstans mellan 208 och 245 milj, de tra andra fossilerna visar ngra Redwood barr (tv), ett Allophylus flexifolia (bakre) samt ngt jag inte direkt vet vad det är. ngn som kanske har en gissning? alla från samma Formation.Green river formation ca 50 milj, Utah och colorado.
De andra två bilderna är från köket, se mitt tidigare inlägg i tråden samt en avgjutning av Pterodactylus kochi från över jura, Tyskland.
I samma lager har även den berömda Archaeopteryx hittats, många ggr förklarats som den första fågeln, vilket nu dock visas som en befjädrad dinosaurie med viss flygförmåga, även här med Ginkgo vid sidan.
Saknar dock lite växter i denna samling som tex en wollemi pine, men det kommer när min ekonomi är ngt stadigare.
Förra säsongen beståd hela balkongen av paleoinspiration med både fräken och ormbunkar och mycket av det ovanstående.
Vänta bara tills jag får egen tomt
Redigerat av Orkidétjuven: 03-03-2008, 00:31