Jag hade 2 st innekatter som har hundbeteende, varav en av katterna finns kvar idag, en 16 år gammal norsk skogskatt. Har haft katt hela tiden och alltid justerade innekatter som man kan få bra pli på. Mina sitter, ligger, mjauar, rullar runt och hoppar snällt in i baksätet bara man öppnar och knäpper med fingrarna. De har haft en Terrier som mamma, kanske därför. De är ute med oss men aldrig ensamma, om det är vinter eller sommar har ingen betydelse. Sitter vi ute sitter en katt i en stol/dyna och stortrivs. Sociala katter är underbara djur.
Men vad som än händer så är det kattägarens ansvar. Det är alltså inte den stackars kattens fel! Montera den där elektriska attiraljen på dess husse i stället så att han fattar att han måste ta hand om sin katt. Att göra den illa är kanske bara att göra Husse en tjänst, han är kanske lika feg som katten.
Mina katter går till dörren och vill in till lådan. Lär man "innekatten" utefasoner blir det nästan värre än en vanlig utekatt som ofta är skyggare.
Ett sätt är att få den deporterad, dvs ta hand om den och lämna in den till djurens vänner etc så att den får ett bättre hem.
|