Jag är åxå nybörjare, och rädd att jag tagit mig vatten över huvet... Fick ihop 10 stycken ifjol och väntar hem 28 stycken i vår...
Men jag har fått väldigt bra hjälp här på forumet.
Regel nr 1: Stora gropar, 50 cm i diameter och minst lika djup.
Regel nr 2: Ympen, alltså knölen mellan rot och ros ska sitta 10-15 cm under markytan, rotäkta rosor planteras i den höjd de suttit tidigare.
Regel nr 3: Gödla rikligt, men ej efter midsommar. Kodynga är mums! Bananer och äggskal kan med fördel myllas ner runt rosen, året runt vad jag förstår.
Du har en ros som blommar på gammal ved, så klipper du ner den uteblir blomningen det året. Försök täcka grenarna under vintern om du kan.
Har det kommit upp vildskott ska du, som de andra säger, gräva dig ner till skottet och ta bort det. Nackdelen med ympade rosor är att roten som regel överlever, även om den ädla rosen fryser till marken. På en rotäkta ros kan roten skicka nya skott om den skulle frysa ner. Man har ju liten glädje av en levande vildrosrot om det är den ädla rosen man vill ha.
Ska du klippa i den så görs det när björken har musöron. Den blommar som sagt inte på årsved, men lite ansning kan göra den tätare och buskigare.
Och nu tror jag att jag lärt dig allt jag kan om rosor...