Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjare som vill....., Klätterrosor (tips för att inte ge upp)
          Sommartjejen
          Inlägg 04-03-2008, 09:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 13 592

Hej alla rosor!

För 4 år sedan köpte jag min första (och än så länge enda ros). På plantskolan tyckte de jag skulle välja en Flammentanz. Bra och lätt för en total nybörjare. Sagt och gjort, planterade den enligt konstens alla regler, tror jag (köpte speciell rosjord). Första året hände väl inte så mycket, och inte andra, det tredje året tänkte jag att nu börjar den växa. Tre! långa rankor och en massa löss sad.gif bladen gulnade och trillade av, en av grenarna såg inte ut som de andra två???? usch och fy. -Rosor ska jag inte ha var slutsatsen.

Har nu läst om era fantastiska rosor här på forumet, sett den ena bilden efter den andra och ”jag vill också”. Hoppas att någon har lust att ta sig tid med mina basicfrågor. Kan/ska jag klippa en Flammentanz. Vad kan ha blivit fel? Någon som har tips på någon annan klätterros (har 7 meter spalje till som jag skulle vilja/önska var en rosenvägg wub.gif . Vad är det för övrigt att tänka på. Hur djupt/brett ska jag gräva/gödsla/vattna mm.

Ska tillägga också att jag bor i zon III. Flammentanzen är planterad mot sydost. Övriga spaljen också mot sydost

Sommartjejen

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tosan
          Inlägg 04-03-2008, 10:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jag är åxå nybörjare, och rädd att jag tagit mig vatten över huvet... Fick ihop 10 stycken ifjol och väntar hem 28 stycken i vår...
          Men jag har fått väldigt bra hjälp här på forumet.

Regel nr 1: Stora gropar, 50 cm i diameter och minst lika djup.
          Regel nr 2: Ympen, alltså knölen mellan rot och ros ska sitta 10-15 cm under markytan, rotäkta rosor planteras i den höjd de suttit tidigare.
          Regel nr 3: Gödla rikligt, men ej efter midsommar. Kodynga är mums! Bananer och äggskal kan med fördel myllas ner runt rosen, året runt vad jag förstår.

Du har en ros som blommar på gammal ved, så klipper du ner den uteblir blomningen det året. Försök täcka grenarna under vintern om du kan.
          Har det kommit upp vildskott ska du, som de andra säger, gräva dig ner till skottet och ta bort det. Nackdelen med ympade rosor är att roten som regel överlever, även om den ädla rosen fryser till marken. På en rotäkta ros kan roten skicka nya skott om den skulle frysa ner. Man har ju liten glädje av en levande vildrosrot om det är den ädla rosen man vill ha.

Ska du klippa i den så görs det när björken har musöron. Den blommar som sagt inte på årsved, men lite ansning kan göra den tätare och buskigare.

Och nu tror jag att jag lärt dig allt jag kan om rosor... dunno.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 01:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon