ingen skada sked ,, har klippt färdigt för i år . förra året kom VINTERN efter att jag beskärt alla , alla rosor blommade mycket och växer normalt ( långvarig frost period med temp på -10c -15c kom efter att jag beskärt ) .
= hos mig har jag klippt i nu i 2år tidigt ( jan-mars ) sedan har det blivit kallt och snö alla rosor har klarat sig utan skador . och betet sig normalt .
men jag klipper ju inte bara för det ska så va utan klipper det som behövs , man klipper ju inte ner en ros som frös ner förra vintern .
ska vi vänta tills resten är grönt tycker jag det är för sent att klippa ( då björken slår ut ) jag vill gärna att den inte ska ha blad när jag klipper . tycker det är lite tråkigt för rosen att klippa veck en massa blad och ev blomanlag . har man redan gjort klippningen så kan rosen lungt sedan växa på utan att man behöver klippa ,, och när rosen börjat växa så får vi ändå vänta på resten av träden att slå ut .
tror att vi får ändra lite på den gammal läran . i takt med klimatet håller den inte längre . bättre att säga klipp när din ros har börjat växa . vill man att rosen inte ska växa tidigt får man ju skugga den . PLUS rosen växer inte MER bara för att man beskär den , den växer itakt med solen och tempen .
så jag säger så här bestäm själva när ni vill klippa den ,, rosen kommer leva ändå .
Redigerat av flaxss: 04-03-2008, 19:22