Roligt med fler som har ynglande guppy! Andmat ger visserligen skydd för ynglen, men förökar sig så snabbt att den snart täcker ytan och tar bort ljuset för de andra växterna. Jag tycker bättre om hornsärv och flytormbunkar, som visserligen också förökar sig snabbt men ändå är lättare att hålla reda på. Flytormbunkar har jag gott om, om ni vill ha. Det allra bästa är att låta guppyhonorna yngla i ett eget akvarium, där ynglen sedan får gå för sig själva utan vuxna fiskar. Finns det sådana är det alltid risk att ynglen blir uppätna.
I januari köpte jag fyra kraftiga par av guppystammen "Japanese Blue" på en auktion hos Oslo akvarieklubb. Hanarna har en fantastiskt vacker blåglänsande färg, men inte de stora slöjfenorna som många andra guppyvarianter har. För några veckor sedan fick de massor av yngel. Nu har jag ca 100 st som jag har delat upp mellan ett 74- och ett 65-liters akvarium. Nu på söndag ska jag åka på akvarieauktion i Norge igen, den här gången i Lillestrøm öster om Oslo. Det är alltid spännande, för man hittar så mycket roliga fiskar som man aldrig ser i några zooaffärer. Så småningom hoppas jag kunna sälja mina guppyyngel på en liknande auktion, kanske hos Moss akvarieklubb som har sin auktion i april. Jag säljer mycket hellre genom föreningar än till zooaffärer, för hos föreningarna kan man vara ganska säker på att de hamnar hos intresserade akvarister som ser till att fiskarna får det bra. Det vet man aldrig i en affär. Synd bara att det så sällan hålls akvarieauktioner i Sverige.
Olle
Redigerat av Lars-Olof Arvids: 05-03-2008, 10:20
|