CITAT (aanderss @ 05-03-2008, 21:22)

jag kom att tänka på en sak. de finns många motionslopp där ENBART kvinnor för deltaga så såm tjejvasan tjejmilen tjejvättern vårråset. Jag kan inte komma på något lopp där enbart män får deltaga. är inte de kanske könsdiskriminering?
Män får delta i Vårruset på vissa orter, under förutsättning att de klär ut sig till kvinnor.
Tjurruset är så vitt jag vet en manlig tävling, tills alldeles nyligen fick inte kvinnor delta alls. Nu tror jag de kan ha ruckat på reglerna lite däremot, iaf hörde jag talas om det.
Män brukar ha lättare att komma sig för att delta i lopp, kvinnor brukar för det mesta inte våga just pga att när män är med blir det mer tävling och mindre folkfest. I t ex vårruset och tjejmilen är det mer party än riktig tävling, män brukar vara mer intresserade av att prestera, tävla och placera sig och det är ju inte det de loppen handlar om. Killar och tjejer vill helt enkelt olika saker, och då har tjejerna fått ett par lopp som de kan springa på sitt sätt. De tjejer som faktiskt vill tävla brukar trivas i mixade loppen, men vad ska de göra som inte vill springa för att tävla utan springer för att det är socialt och en fest? Alla de andra cirka 300 loppen som går i Sverige i sommar är mixade och springs till största delen på männens villkor.
Är det så farligt att tjejerna fått några få tävlingar, iaf inom löpningen?
Redigerat av LadyG: 05-03-2008, 21:46