Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Oxel häck
          Gary
          Inlägg 21-01-2008, 14:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 13 693

Hej,

Är ny här på forumet, har en liten fråga om en oxel häck som jag beskar ner till ca 20 cm tidigt förra året. Har lite svårt att säga hur gamal den är men säkert över 50 år. Den har tagit sig rätt så bra tycker jag, frågan är bara när man ska klippa den nu??

Tacksam för svar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 06-03-2008, 13:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Den här var inte så lätt att bedöma, men så vitt jag kan se på bilderna så har du grenverk långt end på stammarna. Det är bara det att de inte har sidogrenar som gör att man upplever det som kalt.

Diket som plantorna står i ser smalt ut. Jag skulle ha vidgat det till minst 1 meters bredd. Det kan du göra i efterhand, eftergräva. Du kan använda samma befintliga jord, vitsen är att man luckrar. I det här fallet luckra djupare än normal gröngödslingsluckrong, eftersom dina träd ser ut att behöva större rotutrymme på flera nivåer i marken.

Två andra orsaker som skulle kunna vara orsaker till långsam tillväxt är ljusförhållandena (om det är skuggigt) eller sankt i marken (för vått). Det kan också vara sortbenäget, dvs att du har en smalväxande oxalsort.

EN radikalbesärning av häcken tror jag dock riskerar i en fortsatt smal tillväxt.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 17:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon