Jag talade med en kunnig häckodlare idag och passade på att fråga om din häck. Han gjorde ungefär samma bedömning som jag, dvs att det skulel kunna blivit lite bättre om man radikalbeskurit på år 2 elelr 3, men att det finns tilllräckligt mycket grenar nedtill för att man kan få dem att förgrena sig och häcken inte stamma upp sig helt.
Döremot sa han att oxel är svår att få grön hela vägen, att den gärna vill stamma upp sig. Och då kom jag att tänka på de smala oxelhäckar jag sett, att de ofta har lite stam. Jag tycker visserligen det kan bli vackert, men hur det påverkar funktionen är ju en lokal fråga, dvs det är ju inte så lämpligt om man pga vind elelr insyn behöver blad och gren ända nere vid marken.
En annan sak som han sade var att det med oxel är mycekt viktigt att man gör sidobeskärningen sluttande, så att toppen på häcken är smalare än botten för att ljus ska falla på samma sätt. Beskär man sidorna lodrätt stammar den upp sig mycket snabbare.
Slutsatserna som jag drog utifrån dina bilder som jag återigen tittar på, är att om häcken vore min skulel jag prova detta året med att: 1. vidga växtbäddsdiket till minst 1 meter 2. skära in de lägre grenarna något och de övre ändå mer opch göra det nu på vårvintern 3. vattna vid torka under bladsäsongen
ger inte häcken ett bra svar så återstår nog inget annat än radikalbeskärning, men det är värt ett försök att slippa förlora 8 års tillväxt på höjden!
--------------------
|