Det pratas en hel del om vad man kan ställa till med på sin tomt som stör grannen. Det kan ju också var så att det man inte gör, ställer till det för grannen.
Vi har en ädelgran av kolossalformat. Den är helt underbar när den slår sina ljusgröna skott på våren. Vi har ändå beslutat oss för att ta ner den. Om vi inte gör det så riskerar vi att ställa till det både för grannen och oss. Vi är rädda för att rötterna skall gå in i avloppen husdräneringarna och annat. Lite rädda är vi också för att den skall blåsa ner på grannens hus eller vårt. Den börjar nämligen bli så stor att husen är inom räckhåll. Undrar hur det är med försäkringarna ifall något sådant händer. Av branderfarenheten vet jag numera att försäkringsbolagen är såååååå fiffiga på att göra diverse avdrag.
Vår södra granne har en vanlig jättestor gran som varje år täpper till våra stuprännor totalt på mitt kontor. Den verkar ännu osäkrare än vår ädelgran. Det är nästan så att man går upp och plockar hem datorn åtminstone på höstnätterna när det blåser hårt.
Jag vet inte riktigt vad jag känner när dessa träd är borta. Har inte riktigt bestämt mig för om det är lättnad eller saknad.
|