Clivia: Nej så är det inte. Vill förklara utan att låta dum på ngt vis, men kalciumvätekarbonat är en form av kalciumkarbonat, förenklat så bildas det en viss del kalciumvätekarbonat när kalciumkarbonat tillsätts vatten och vice versa. Vätet doneras respektive plockas från vattenmolekylen och bildar i olika grad hydroxidjoner som är det man förknippar med höga pH:n. Detta ger att kalkhaltiga vatten och jordar har en högre resistens mot försurning än kalkfattiga marker.
För att förklara löslighetsbegreppet så betyder det att, ett ämne löser sig när bindningarna i det fasta ämnet (saltet) bryts och varje enskild jon omger sig med vattenmolekyler. Om man gör detta med tex bordssalt så verkar det som att saltet "försvinner", men kokar man bort vattnet så fäller saltet ut på kastrullens botten och kanter igen. Lösligheter är starkt temperaturberoende, pröva att slänga ner en brustablett i kokande vatten ska ni se!
Men det är inget som "försvinner" vid kokning, förutom lättflyktiga ämnen, men salter hör inte dit! Däremot kan man med viss framgång reducera klorhalterna i vattnet genom avdunstning, som då avgår som klorgas. Men klorhalterna i kranvattnet är så låga att processen går långsamt och mest i teorin.
tepa: Det är bara min nya flugtrumpet som jag vattnar med avjonat vatten, resten får kranvatten. Som jag lärt mig är köttätare knepiga med vilket vatten de får och genom min yrkesinriktning (är inte "färdig än) kan jag få tag på avjonat vatten enkelt. Annars är kondensvatten eller batterivatten (alltså sånt man köper, inte vatten från bilbatterier) utmärkt att använda för folk som inte står i förbindelse med ngt lab som kan plocka fram rätt vatten åt de känsliga arterna.
Som kuriosa kan nämnas att skåne, gotland och uppsalaslätten har väldigt kalkrika jordar och därmed kalkrikare grundvatten. Om ngn här på forumet har erfarenhet av "problem" med kalket och bevattningen av krukväxter vore det intressant att veta. Min gissning är att det normalt sett inte vållar problem förutom för en del känsliga växter. Och tillochmed där rådet "endast regnvatten" ges, verkar många växter funger bra, känner flera som vattnar sina orkidéer precis som vanligt, och här på forumet läser man ju om folk som vattnar sina köttätare med kranvatten utan att de dör. Vad vet jag?
Redigerat av Kee: 07-03-2008, 23:10
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|