|
Hej !
Eftersom jag vill vara noga med mina krukväxter så vill jag göra rätt, så att växterna trivs hos mig. Jag brukar vattna mina krukväxter med vatten jag tappat upp och låtit stå i rumstemperatur minst ett dygn. Likaså brukar jag duscha de växter som ska duschas med kranvatten upptappat i sprutflaska. Jag har hört att kalket sjunker till botten, betyder det att allt kalket finns på bottnen i kannan ? Då borde man väl slänga bottensatsen ? Sprutflaskan sprutar ju från bottnen i flaskan. Avdunstar inte kalket ? Är det ännu bättre attt koka upp vattnet t.ex kvällen före ? Mina växter verkar må bra ännu, har bara haft dom flesta sen i höstas, men tänker att på sikt... Så jag skulle vilja ha ett råd av er med lite mera erfarenhet och kunskap.
Tack Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
07-03-2008, 19:29
Något av kalken lär sjunka men så snart man rör kannan/sprutflaskan så blandas alltihopa, och nej kalk avdunstar inte. Vill man vattna med kalkfritt vatten är det regnvatten som gäller eller möjligtvis kondensvattnet från torktumlaren.
ängsvädd
07-03-2008, 19:34
CITAT (tepa @ 07-03-2008, 19:19)  Hej !
Eftersom jag vill vara noga med mina krukväxter så vill jag göra rätt, så att växterna trivs hos mig. Jag brukar vattna mina krukväxter med vatten jag tappat upp och låtit stå i rumstemperatur minst ett dygn. Likaså brukar jag duscha de växter som ska duschas med kranvatten upptappat i sprutflaska. Jag har hört att kalket sjunker till botten, betyder det att allt kalket finns på bottnen i kannan ? Då borde man väl slänga bottensatsen ? Sprutflaskan sprutar ju från bottnen i flaskan. Avdunstar inte kalket ? Är det ännu bättre attt koka upp vattnet t.ex kvällen före ? Mina växter verkar må bra ännu, har bara haft dom flesta sen i höstas, men tänker att på sikt... Så jag skulle vilja ha ett råd av er med lite mera erfarenhet och kunskap.
Tack Hälsn Tepa Har du några växter som är kalkskyende? (inte vill ha kalk)
Hej Åsa !
Tack, men funkar det inte att koka upp vattnet då ?
Tepa
Hej Mimmi
Jo, det har jag. Måste bläddra bland mina skötselråd... Juvelblomma, Julkaktus, Vårkaktus, Eldranka, Flamingoblomma, Orchidé, Ampelfackla, Bergspalm. De övriga blommorna står det inget om kalkfritt, men vill vattna alla med det ändå. Så kanske de mår ännu bättre?
Hälsn Tepa
ängsvädd
07-03-2008, 20:15
CITAT (tepa @ 07-03-2008, 19:50)  Hej Mimmi
Jo, det har jag. Måste bläddra bland mina skötselråd... Juvelblomma, Julkaktus, Vårkaktus, Eldranka, Flamingoblomma, Orchidé, Ampelfackla, Bergspalm. De övriga blommorna står det inget om kalkfritt, men vill vattna alla med det ändå. Så kanske de mår ännu bättre?
Hälsn Tepa OK. Av dem du räknar upp har jag jul- o vårkaktus samt vissa orkidéer. Hade ingen aning om att de ska ha kalkfritt vatten. De ser iaf ut att må prima av vårt kalkrika vatten, de blommar och verkar må bra. PS: Det hjälper inget mot kalk att koka vattnet. DS.
Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på den här frågan utan att göra det för komplicerat, men jag försöker. Kalk, (Kalciumkarbonat) är ett salt som är mycket lättlösligt i vatten. Att försöka avdunsta kalk är ungefär lika lätt som att försöka avdunsta vilket salt som helst (tex bordssalt). Med smältpunkter på åtskilliga hundra grader och kokpunkter ofta över tusen är det i princip omöjligt att avdunsta på ngt enkelt sätt. När man kokar vattnet så är det vattnet som avgår i form av vattenånga som är det kalkfria, kan man ta till vara på det så är man hemma (som nämnts kondensvatten från torktumlare)
Att kalket i vårt kranvatten skulle sedimentera av att man lät det stå tror jag inte en sekund på. Halterna är så låga att saltet förblir fullständigt upplöst oavsett förutsättningar. Den poäng man tjänar på att tappa upp bevattningsvatten och låta det stå, är att man kan vinna det kalla kranvattnets relativa låga metalljonhalter (däribland kalket) men man slipper att behöva ge sina växter en kalldusch då de helst vill ha tempererat vatten i krukan.
En av krukjordens funktioner är att agera "jonbytare", där joner frisätts ur jorden mot att nya tillsätts i vattnet. Det är detta som fungerar liksom en buffert när ett surt regn faller eller näring tillsätts. Detaljerna kring detta är något komplicerade och inte helt enkelspåriga, men det är förklaringen till att många växter klarar av att vattnas med kalkhaltigt vatten. Man ska även betänka att kalk förekommer naturligt i våra jordar och att kalcium trots allt är ett essentiellt grundämne för växter och oss, så bara dåligt är det inte. Naturligt regnvatten hinner ofta på sin färd genom atmosfären attrahera en del olika ämnen, så det är inte helt fritt från främmande ämnen det heller.
När det gäller det biologiska är jag inte lika säker (men det finns ju duktiga människor här annars) men såsom jag uppfattat det så är det framförallt växter som växer under kariga förhållanden som ska ha kalkfritt vatten då dessa inte är anpassade för näringsrika jordar. Och bland dessa så är speciellt höglandsväxter känsliga, där det ofta både är ganska näringsfattigt och regnet är "rent".
Du kan gott fortsätta med ditt vanliga kalkvatten till de flesta växterna, bara du byter jord med jämna mellanrum och ger näring i vanlig ordning. Regnvatten torde ha betydligt lägre kalkhalter om några alls, och är alldeles utmärkt att vattna med, dock ska man vara medveten om att det är mycket surare än kranvatten/grundvatten, så har du pH-känsliga jordar ska du undvika det.
Detta säger jag med ringa eller ingen biologisk kunskap, men när det gäller den kemiska biten anser jag mig veta vad jag talar om.
Hej Kee !
Tack för din utförliga förklaring om kalkfrihet ! Du måste jobba som kemist. Men nu är jag ännu mer förvirrad. Så jag frågar rätt och slätt: Vad vattnar du dina krukväxter med, om dom vill ha kalkfritt vatten, Kee ?
Tack Tepa
Hej Mimmi
Jo, har googlat på brudorchidéen, och den vill ha kalk- och klorfritt vatten. Det är nog min lokala trädgårdshandlare, som sagt att kalken försvinner vid uppkokning. Men nu har vi ju fått experthjälp av en (kemist?) här på odla. Orchidéen ska dessutom sänkas ned i en hink med vatten, snabbt. Men det visste du nog säkert redan.
Hälsn Tepa
CITAT (Kee @ 07-03-2008, 20:28)  Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på den här frågan utan att göra det för komplicerat, men jag försöker. Kalk, (Kalciumkarbonat) är ett salt som är mycket lättlösligt i vatten. Att försöka avdunsta kalk är ungefär lika lätt som att försöka avdunsta vilket salt som helst (tex bordssalt). Med smältpunkter på åtskilliga hundra grader och kokpunkter ofta över tusen är det i princip omöjligt att avdunsta på ngt enkelt sätt. När man kokar vattnet så är det vattnet som avgår i form av vattenånga som är det kalkfria, kan man ta till vara på det så är man hemma (som nämnts kondensvatten från torktumlare)
Att kalket i vårt kranvatten skulle sedimentera av att man lät det stå tror jag inte en sekund på. Halterna är så låga att saltet förblir fullständigt upplöst oavsett förutsättningar. Den poäng man tjänar på att tappa upp bevattningsvatten och låta det stå, är att man kan vinna det kalla kranvattnets relativa låga metalljonhalter (däribland kalket) men man slipper att behöva ge sina växter en kalldusch då de helst vill ha tempererat vatten i krukan.
En av krukjordens funktioner är att agera "jonbytare", där joner frisätts ur jorden mot att nya tillsätts i vattnet. Det är detta som fungerar liksom en buffert när ett surt regn faller eller näring tillsätts. Detaljerna kring detta är något komplicerade och inte helt enkelspåriga, men det är förklaringen till att många växter klarar av att vattnas med kalkhaltigt vatten. Man ska även betänka att kalk förekommer naturligt i våra jordar och att kalcium trots allt är ett essentiellt grundämne för växter och oss, så bara dåligt är det inte. Naturligt regnvatten hinner ofta på sin färd genom atmosfären attrahera en del olika ämnen, så det är inte helt fritt från främmande ämnen det heller.
När det gäller det biologiska är jag inte lika säker (men det finns ju duktiga människor här annars) men såsom jag uppfattat det så är det framförallt växter som växer under kariga förhållanden som ska ha kalkfritt vatten då dessa inte är anpassade för näringsrika jordar. Och bland dessa så är speciellt höglandsväxter känsliga, där det ofta både är ganska näringsfattigt och regnet är "rent".
Du kan gott fortsätta med ditt vanliga kalkvatten till de flesta växterna, bara du byter jord med jämna mellanrum och ger näring i vanlig ordning. Regnvatten torde ha betydligt lägre kalkhalter om några alls, och är alldeles utmärkt att vattna med, dock ska man vara medveten om att det är mycket surare än kranvatten/grundvatten, så har du pH-känsliga jordar ska du undvika det.
Detta säger jag med ringa eller ingen biologisk kunskap, men när det gäller den kemiska biten anser jag mig veta vad jag talar om. Kalciumkarbonat är praktiskt taget olöslig i vatten, det är kalciumhydrogenkarbonat som är löst i vatten, tror i alla fall jag.
Hej Clivia !
Och vilket av dessa är det som växterna inte vill ha? Ingetdera? Hur vattnar du dina krukväxter, Clivia? Lösligt i vatten betyder väl försvinner vid kokning.
Hälsn Tepa
Fågelvägen
07-03-2008, 21:56
Tepa, har du särskilt kalkhaltigt vatten eftersom det bekymrar dig? Ser dina växter ledsna ut?Om du har kommunalt vatten ska kommunen väl kunna berätta om kalkhalten är onormalt hög? Har du egen brunn kan du låta analysera vattnet.
Jag tror att Kees råd är bra: "Du kan gott fortsätta med ditt vanliga kalkvatten till de flesta växterna, bara du byter jord med jämna mellanrum och ger näring i vanlig ordning. Regnvatten torde ha betydligt lägre kalkhalter om några alls, och är alldeles utmärkt att vattna med, dock ska man vara medveten om att det är mycket surare än kranvatten/grundvatten, så har du pH-känsliga jordar ska du undvika det."
Hej Fågelvägen !
Nej, inte vet jag det. Tänkte bara vara noga, står det "vattnas kalkfritt", så tänker jag följa rådet. Har kommunalt vatten. Kan iofs fråga dom. Mina blommor är bara pigga o glada, tack. Kanske bäst att samla regnvatten då. Har vanlig planteringsjord från trädgårdshandlarn, vet inget om ph-halter.
Hälsn Tepa
Clivia: Nej så är det inte. Vill förklara utan att låta dum på ngt vis, men kalciumvätekarbonat är en form av kalciumkarbonat, förenklat så bildas det en viss del kalciumvätekarbonat när kalciumkarbonat tillsätts vatten och vice versa. Vätet doneras respektive plockas från vattenmolekylen och bildar i olika grad hydroxidjoner som är det man förknippar med höga pH:n. Detta ger att kalkhaltiga vatten och jordar har en högre resistens mot försurning än kalkfattiga marker.
För att förklara löslighetsbegreppet så betyder det att, ett ämne löser sig när bindningarna i det fasta ämnet (saltet) bryts och varje enskild jon omger sig med vattenmolekyler. Om man gör detta med tex bordssalt så verkar det som att saltet "försvinner", men kokar man bort vattnet så fäller saltet ut på kastrullens botten och kanter igen. Lösligheter är starkt temperaturberoende, pröva att slänga ner en brustablett i kokande vatten ska ni se!
Men det är inget som "försvinner" vid kokning, förutom lättflyktiga ämnen, men salter hör inte dit! Däremot kan man med viss framgång reducera klorhalterna i vattnet genom avdunstning, som då avgår som klorgas. Men klorhalterna i kranvattnet är så låga att processen går långsamt och mest i teorin.
tepa: Det är bara min nya flugtrumpet som jag vattnar med avjonat vatten, resten får kranvatten. Som jag lärt mig är köttätare knepiga med vilket vatten de får och genom min yrkesinriktning (är inte "färdig än) kan jag få tag på avjonat vatten enkelt. Annars är kondensvatten eller batterivatten (alltså sånt man köper, inte vatten från bilbatterier) utmärkt att använda för folk som inte står i förbindelse med ngt lab som kan plocka fram rätt vatten åt de känsliga arterna.
Som kuriosa kan nämnas att skåne, gotland och uppsalaslätten har väldigt kalkrika jordar och därmed kalkrikare grundvatten. Om ngn här på forumet har erfarenhet av "problem" med kalket och bevattningen av krukväxter vore det intressant att veta. Min gissning är att det normalt sett inte vållar problem förutom för en del känsliga växter. Och tillochmed där rådet "endast regnvatten" ges, verkar många växter funger bra, känner flera som vattnar sina orkidéer precis som vanligt, och här på forumet läser man ju om folk som vattnar sina köttätare med kranvatten utan att de dör. Vad vet jag?
Tack Kee !
Just ja, avjonat vatten, heter det väl också. Kom på att jag nog hört att man kan köpa sådant. Alltså samma vatten som man använder till ångstrykjärn.
Hälsn Tepa
Just precis! Ibland säljs det som avjonat vatten och ibland som destillerat vatten. Om det sedan verkligen är destillerat kan man ju vara lite kritisk till, då den tekniken är kostsammare, men till denna bevattning duger "vilket avjonat vatten som helst" gott. Däremot torde batterivatten vara billigare än strykjärnsvatten, eller? (har ingen koll på priserna)
Hej Jag tycker att du kan destillation vatten genom att bygga (bryggeri ), på den här sätt kan du få helt rent vatten och det är inte svårt, genom att använda tekanna och sätt slangen mellan kannamunnen och andra gryta, men slangen också ska gå genom kallt vatten som ligger i andra gryta. OBS: förslag för att bygga bryggeri: Tekanna månnen ---- slang ----- till----------tomma gryta Värme gryta med kalt vatten destillation : process där en vätska förvandlas till ånga genom upphettning och åter till vätska genom avkylning Lycka till, H: Bassam
Orkidétjuven
08-03-2008, 00:13
Inte för jag vet om det här är helt sant, men jag har hört att om man lägger i alkottar i vanligt kranvatten, så komemr det bli vipps regnskogskvalite på vattnet, dvs mycket mjukt, vattnet blir iof väldigt gult och vilket kanske kan tyda på mycket humus och näring osv. Som sagt jag vet inte hur det här påverkar växterna, men jag har vattnat mina orkideér i sådant vatten sedan 2003 och vissa av dem växer nästan ut ur krukorna på nolltid.
Samma metod används i terrrarier för att få pilgiftsgrodor att leka och där har jag sett mycket bra resultat i många kullar. De blir som tokiga när de får det här alkottevattnet.
Vad tror ni. Kan alkottarna göra vattnet typ regnskogskvalite och kan det då innebära mjukt??
Jag vet inte, men mina orkideer växer iaf mycket bra.
CITAT (Kee @ 07-03-2008, 23:06)  Clivia: Nej så är det inte. Vill förklara utan att låta dum på ngt vis, men kalciumvätekarbonat är en form av kalciumkarbonat, förenklat så bildas det en viss del kalciumvätekarbonat när kalciumkarbonat tillsätts vatten och vice versa. Vätet doneras respektive plockas från vattenmolekylen och bildar i olika grad hydroxidjoner som är det man förknippar med höga pH:n. Detta ger att kalkhaltiga vatten och jordar har en högre resistens mot försurning än kalkfattiga marker.
För att förklara löslighetsbegreppet så betyder det att, ett ämne löser sig när bindningarna i det fasta ämnet (saltet) bryts och varje enskild jon omger sig med vattenmolekyler. Om man gör detta med tex bordssalt så verkar det som att saltet "försvinner", men kokar man bort vattnet så fäller saltet ut på kastrullens botten och kanter igen. Lösligheter är starkt temperaturberoende, pröva att slänga ner en brustablett i kokande vatten ska ni se!
Men det är inget som "försvinner" vid kokning, förutom lättflyktiga ämnen, men salter hör inte dit! Däremot kan man med viss framgång reducera klorhalterna i vattnet genom avdunstning, som då avgår som klorgas. Men klorhalterna i kranvattnet är så låga att processen går långsamt och mest i teorin.
tepa: Det är bara min nya flugtrumpet som jag vattnar med avjonat vatten, resten får kranvatten. Som jag lärt mig är köttätare knepiga med vilket vatten de får och genom min yrkesinriktning (är inte "färdig än) kan jag få tag på avjonat vatten enkelt. Annars är kondensvatten eller batterivatten (alltså sånt man köper, inte vatten från bilbatterier) utmärkt att använda för folk som inte står i förbindelse med ngt lab som kan plocka fram rätt vatten åt de känsliga arterna.
Som kuriosa kan nämnas att skåne, gotland och uppsalaslätten har väldigt kalkrika jordar och därmed kalkrikare grundvatten. Om ngn här på forumet har erfarenhet av "problem" med kalket och bevattningen av krukväxter vore det intressant att veta. Min gissning är att det normalt sett inte vållar problem förutom för en del känsliga växter. Och tillochmed där rådet "endast regnvatten" ges, verkar många växter funger bra, känner flera som vattnar sina orkidéer precis som vanligt, och här på forumet läser man ju om folk som vattnar sina köttätare med kranvatten utan att de dör. Vad vet jag? Kee, är det inte så att, när du kokar kranvatten bryter du harmonin i den och Ca(HCO3)2 - calciumhydrogenkarbonat löst i vatten kommer att ändra sig under värme till CaCO3 + CO2 + H2O ? Enligt mig CaCO3 - calciumkarbonat är praktiskt taget olösligt i vatten. Koncentration av CO2 och värme är mycket viktigt hos den här kemiska reaktionen. Kalciumvätekarbonat kan inte bildas utan CO2. Regnvatten är en utspädd lösning av kolsyra H2CO3. NaCl är lösligt i vatten och behöver inte CO2 för den här reaktionen. MVH/clivia
Du har rätt Clivia. Kalciumkarbonat är praktiskt taget olöslig i vatten, men eftersom nederbörden ofta är sur löser det sig under bildandet av kalciumbikarbonat. Det var föreningen jag tänkte på, som är den som bildas vid vittring av berg CaCO3 + CO2 + H2O → Ca(HCO3)2. Det vill säga att vid lägre pH, som ofta förekommer i de vatten vi talar om, sker reaktionen enligt ovan och bikarbonatet som bildas är däremot mycket lättlösligt. Och ja anledningen till att regnvatten är surare än grundvatten är för att koldioxid löser in sig och bildar kolsyra, dock är det inte H2CO3 som dominerar utan HCO3 -1.
Det som händer vid indunstning är att man vid en viss tidpunkt vänder på reaktionen och man kan utvinna CaCO3. Frågan är vad poängen skulle vara med det, det är ju kalket vi vill bli av med!
ängsvädd
08-03-2008, 09:28
CITAT (tepa @ 07-03-2008, 22:01)  ....Tänkte bara vara noga, står det "vattnas kalkfritt", så tänker jag följa rådet. ....
Hälsn Tepa Var har du hittat rådet att exvis orkidéer och julkaktus ska vattnas kalkfritt?
[quote name='Kee' date='08-03-2008, 08:49' post='784267'] Du har rätt Clivia. Kalciumkarbonat är praktiskt taget olöslig i vatten, men eftersom nederbörden ofta är sur löser det sig under bildandet av kalciumbikarbonat. Det var föreningen jag tänkte på, som är den som bildas vid vittring av berg CaCO3 + CO2 + H2O → Ca(HCO3)2. Det vill säga att vid lägre pH, som ofta förekommer i de vatten vi talar om, sker reaktionen enligt ovan och bikarbonatet som bildas är däremot mycket lättlösligt. Och ja anledningen till att regnvatten är surare än grundvatten är för att koldioxid löser in sig och bildar kolsyra, dock är det inte H2CO3 som dominerar utan HCO3 -1.
Det som händer vid indunstning är att man vid en viss tidpunkt vänder på reaktionen och man kan utvinna CaCO3. Frågan är vad poängen skulle vara med det, det är ju kalket vi vill bli av med! Jag ville bara säga att när du kokar kalkrikt vatten en viss tillräckligt lång tid kommer kalken att sedimentera på botten och du kan ta bort den. Det är den reaktionen jag skrev. Men för att vattnet i Sverige inte är så rik på kalk sedimenterar det inte så mycket. Därmed sagt att vattnet i Sverige inte har så höga kalkhalter att detta på något sätt skulle ha en negativ påverkan på den övervägande delen av växtriket, det finns kanske bara några som behöver att vatten behandlas men då är det bättre och enklare att lägga "fattig"naturtorv med pH 4-5 i vatten i minst 48 timmar. Detta är min åsikt.
MVH/clivia
Hej Mimmi
Har googlat på krukväxter. Hittade något med "krukväxter, coop, vardagstips". Gick in på skötselråd och skrev in julkaktus. Där står det under "vattning". Brudorchidéen så googlade jag på "Phalaneopsis" eller vad det nu heter på latin. Hittar du ?
Hälsn Tepa
Hej Bassam !
Intressant med din bryggeri-idé ! Tack. Tepa
Orkidetjuven ! Aldrig hört det där med alkottar. Men blir det inte för mycket att ge orkidée-näring också då ? För mycket näring är ju inte heller bra.
Hälsn Tepa
Orkidétjuven
08-03-2008, 15:58
CITAT (tepa @ 08-03-2008, 15:51)  Orkidetjuven ! Aldrig hört det där med alkottar. Men blir det inte för mycket att ge orkidée-näring också då ? För mycket näring är ju inte heller bra.
Hälsn Tepa Jag varierar mig periodvis, bara för att jag vet som sagt inte hur pass näringsrikt det här alkottevattnet är. Under ett par veckor eller månader, Vanligt vatten och näring, och under övriga tider alkottevatten. Har dock inte vågat prova på tex min araucaria, men vi får se. Men visst ska man inte ge för mycket näring, det är ju inget som vill ha det.
CITAT (tepa @ 07-03-2008, 21:52)  Hej Clivia !
Och vilket av dessa är det som växterna inte vill ha? Ingetdera? Hur vattnar du dina krukväxter, Clivia? Lösligt i vatten betyder väl försvinner vid kokning.
Hälsn Tepa Tepa, jag vattnar mina växter med vanligt vatten och har aldrig haft problem på grund av vattnets kvalité. Löslig i vatten betyder inte att kalken försvinner vid kokning. Kalk i löst form reagerar på att vattnet förlorar CO2 vid kokning och byter till en form som är olöslig i vatten och därmed ofarlig för växter för att växterna tar bara till sig ämnen som är lösliga i vatten. När det finns mycket kalk i vattnet då ser du detta bäst på kaffekannan, det bildas ett vit täcke på dens väggar, som du måste använda någon syra för att ta bort (ätiksyra tex) Men detta har jag aldrig sett här i Sverige. Lycka till med dina växter MVH/clivia
Hej Clivia
Vet inte om jag förstod dig rätt nu. Kalken i kokt vatten byter alltså till en form, som växterna inte drar i sig ? Kalken i okokt vatten drar växterna i sig? Det var länge sen som jag hade en kemilektion, men tror att CO2 betyder koldióxid. Du brukar inte koka vattnet alltså ? Vet inte vad "skötselråden" avser med "vattnas med kalkfritt vatten", men kan tänka mig att blommorna vill ha mindre kalkrikt sådant för att trivas bättre. Tror nog jag fortsätter ta fram stora mjödkastrullen och kokar i fortsättningen, eller är regnvatten ännu bättre ?
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 08-03-2008, 19:09)  Hej Clivia
Vet inte om jag förstod dig rätt nu. Kalken i kokt vatten byter alltså till en form, som växterna inte drar i sig ? Kalken i okokt vatten drar växterna i sig? Det var länge sen som jag hade en kemilektion, men tror att CO2 betyder koldióxid. Du brukar inte koka vattnet alltså ? Vet inte vad "skötselråden" avser med "vattnas med kalkfritt vatten", men kan tänka mig att blommorna vill ha mindre kalkrikt sådant för att trivas bättre. Tror nog jag fortsätter ta fram stora mjödkastrullen och kokar i fortsättningen, eller är regnvatten ännu bättre ?
Hälsn Tepa Tepa, regnvatten är det bästa "champagne" för våra växter  . Det innehåller ingen kalk, det är kalkfritt. Tyvärr har jag inte någon möjlighet att spara regnvatten eller ta växter ut för att njuta av regn. Ändå har jag sett att de växer utan problem om jag vattnar dem med vanligt vatten. Nej, jag brukar inte koka vattnet för mina växter men o andra sidan äger jag inte speciella växter som tex köttättande växter är. Jag tror, Tepa, att det är bättre att lägga torven i vatten och på detta sätt "förbättra" vattnets pH eller som Orkidétjuven säger - göra alkottevatten, det verkar mer naturligt än att vattna med kokt vatten. Det är på något sätt dött, ja, men det är bara min känsla  Om vatten innehåller mycket av kalk, kokar du det, koldioxid försvinner bort och kalken sedimenterar på botten. Det är kalciumkarbonat (olöslig i vatten) och den kan växterna inte uttnytja för att det är bara vattenlösliga ämnen de kan ta i sig. Du måste ta bort den om du vill ha någon effekt av kokt vatten, för att kalciumkarbonat är löslig i regnvatten (det är en lösning av kolsyra). Lite komplicerat men så är det. Men som sagt, det finns inte så mycket kalk i svensk vatten. MVH/clivia
ängsvädd
08-03-2008, 19:43
CITAT (tepa @ 08-03-2008, 15:36)  Hej Mimmi
Har googlat på krukväxter. Hittade något med "krukväxter, coop, vardagstips". Gick in på skötselråd och skrev in julkaktus. Där står det under "vattning". Brudorchidéen så googlade jag på "Phalaneopsis" eller vad det nu heter på latin. Hittar du ?
Hälsn Tepa Om phalaenopsis skriver orchidéhuset så här bl a: Använd mjukt vatten – fritt från kalk/klor. Kranvatten kan också hällas upp och stå ett dygn före vattning. från http://www.orchidehuset.se/kultur/skotselr...halaenopsis.htm
Hej Mimmi
Precis.
Hälsn Tepa
ängsvädd
08-03-2008, 19:54
Det står inget om kalkfritt vatten för vårkaktus på odlas skötselråd: http://www.odla.nu/krukvaxter/hatiora.shtml
Mjukt vatten behöver inte betyda kalkfritt, men att halterna är lägre än i hårt vatten. De allra flesta av oss har mjukt vatten, men de med egen borrad brunn, eller bosatta på ngt av de ställena jag nämnde kan ha förhöjda halter av kalk i vattnet.
Halterna av kalk sjunker INTE genom att vattnet får stå ett dygn!
Jag tror inte det finns några genvägar för att få bort kalket. Varken sur torv, alkottar eller värme kan avhjälpa problemet enligt mig. Även om man sänker pH:t i vattnet kommer kalken finnas kvar, enda sättet man möjligtvis kommer undan är om man har en mekanism där kalket absorberas av ngt material där det tex omöjliggör upptag hos växterna. Mena satsa på batterivatten/regnvatten eller dylikt åt de som är känsliga är mitt stående tips!
Jag har förvisso inte satt mig in i problematiken ordentligt, men om jag förstått dig rätt Clivia så menar du att reaktionen Ca(HCO3)2 → CaCO3 + CO2 + H2O främjas genom att man kokar vattnet? Att om man har ett vattenkärl med detta i så får man fällning av CaCO3 vid uppvärmning och på så vis sänker halterna av Ca(HCO3)2 i vattnet? Det tror jag inte en sekund på, ännu mindre när man talar om de koncentrationer vi talar om. Det som händer är att vatten avgår i gasform och alla lösta specier fäller ut på kärlets väggar och botten.
Men jag reserverar mig för att jag har fel.
Hej Mimmi Nej, jag ser det. Men däremot här står det, på Påskkaktus, och det är väl samma växt ? se länken Hälsn Tepa http://konsum.se/includefiles/MODULER/CCMS...6iMappeID%3D181
Kee, då får det väl bli regnvatten då. Eller kokt. Eller regnvatten. Vet inte. Nästan så att jag ångrar att jag startade denna tråd... Skämt åsido, Clivia säger att regnvatten inte innehåller kalk och du säger.... Nej jag är förvirrad nu. Tror det får bli regnvatten iallafall. Tack båda två för att ni gjort mig totalt konfys. (he he).
Hälsn Tepa
CITAT (Kee @ 08-03-2008, 20:59)  Mjukt vatten behöver inte betyda kalkfritt, men att halterna är lägre än i hårt vatten. De allra flesta av oss har mjukt vatten, men de med egen borrad brunn, eller bosatta på ngt av de ställena jag nämnde kan ha förhöjda halter av kalk i vattnet.
Halterna av kalk sjunker INTE genom att vattnet får stå ett dygn!
Jag tror inte det finns några genvägar för att få bort kalket. Varken sur torv, alkottar eller värme kan avhjälpa problemet enligt mig. Även om man sänker pH:t i vattnet kommer kalken finnas kvar, enda sättet man möjligtvis kommer undan är om man har en mekanism där kalket absorberas av ngt material där det tex omöjliggör upptag hos växterna. Mena satsa på batterivatten/regnvatten eller dylikt åt de som är känsliga är mitt stående tips!
Jag har förvisso inte satt mig in i problematiken ordentligt, men om jag förstått dig rätt Clivia så menar du att reaktionen Ca(HCO3)2 → CaCO3 + CO2 + H2O främjas genom att man kokar vattnet? Att om man har ett vattenkärl med detta i så får man fällning av CaCO3 vid uppvärmning och på så vis sänker halterna av Ca(HCO3)2 i vattnet? Det tror jag inte en sekund på, ännu mindre när man talar om de koncentrationer vi talar om. Det som händer är att vatten avgår i gasform och alla lösta specier fäller ut på kärlets väggar och botten.
Men jag reserverar mig för att jag har fel. Ja, Kee, reaktionen främjas genom att man kokar vattnet. Och du kan på så vis sänka halterna Ca(HCO3)2 i vattnet genom att du hjälper med värmen CO2 att ta sig ut. Kee, jag är inte kemist och inte har kommit med detta här heller. Du har skrivit att kalciumkarbonat är mycket lättlösligt i vatten som inte är sant enligt mig och jag reagerat på det. Enligt mig kan du inte påstå att när du kokar vatten halterna av Ca(HCO3)2 är utan förändring, att du inte sänker de..., eller?  Var kommer olöslig CaCO3 i reaktionen ifrån? Jag kan också ha fel och därför vill jag veta din åsikt. Du behöver inte ta bort kalket helt och hållet enligt mig. Vad vi behöver ibland göra är att sänka kalkets nivå och vattnets pH. Torven är ett uttmärkt material att göra detta. Vad som pågår under kemiska reaktionen när vi lägger riktig "fattig" torv i hårt vatten är att den byter sina H+ ioner med vattnets Ca+, eller är det inte så? Samma process pågår när vi lägger allkottar i hårt vatten förmodligen, det bara gissar jag, har aldrig försökt göra det. Ett annat sätt att sänka mängden av kalket och pH är att använda oxalsyra, på kärlets botten bildas föreningen med kalket (kalciumoxalat) som vi kan ta bort. Alla växter har behov av lite kalk i jorden. Vad som kan hända om vi använder till vattningen bara destilerat vatten eller regnvatten är att vi får ett omvänt problem och det är att växter inte har tillräckligt med kalk, som kan resultera i mängder av sjukdommar eller åtminstone försämrat tillväxt (ibland problem hos orkideer). Växterna i kruikan har inte samma möjligheter och frihet som de i naturen (där de använder grundvatten också) och de kan inte anpassas till vadsomhelst. Allt måste göras med sunt förnuft, naturen gillar inte skarpa kontraster. MVH/clivia
Jag hade fel angående kalciumkarbonatets löslighet, det skrev jag. Jag misstog det för kalciumbikarbonat som är den specie som faktiskt förekommer i vattnet. Jag påstår inte att halterna av kalciumbikarbonatet är ofändrade vid kokning av vattnet, men jag TROR inte energin som tillförs kärlet när det värms upp överförs i tillräcklig grad för att driva reaktionen där kalciumkarbonat bildas och fäller ut och koldioxid avgår. Sen tror jag det finns rent fysiska begränsningar också, men allt detta är gissningar! Det känns som att man borde kunna observera en utfällning (grumling) varje gång man kokar vatten till pastan, men det gör man ju inte! Jag säger inget defintivt bara vad jag tror! Min åsikt är att du vid indunstning, dvs när vattnet börjar ta slut så fäller den kalciumbikarbonatet som finns i lösningen ut som kalciumkarbonat inte främst driven av termiskt energi utan av termodynamik och jämvikter. Därför får man tex "avlagringar" på kalkel eller kastruller.
Att torven och alkotten funkar som jonbytare är jag fullt med på, men det gör ju krukjorden också! Att fälla den med oxalsyra funkar säker också alldeles ypperligt, men då kanske man stöter på nya problem som att man får för surt vatten istället? Dessutom är det ju enklare att bara köpa en dunk batterivatten istället för att stå och leka kemist i köket.
ängsvädd
09-03-2008, 21:11
CITAT (Kee @ 09-03-2008, 18:37)  Att torven och alkotten funkar som jonbytare är jag fullt med på, men det gör ju krukjorden också! Att fälla den med oxalsyra funkar säker också alldeles ypperligt, men då kanske man stöter på nya problem som att man får för surt vatten istället? Ja, man skapar ju ett surt vatten med torv exvis. Vi har ju ändå en pågående försurning så det vill inte jag göra iaf. Så länge mina orkidéer och vår/julkaktusar ser ut att må bra fortsätter jag att vattna med vårt kalkrika vatten. Om någon växt däremot ser ut att inte må bra och det står att den ska ha kalkfritt vatten så kommer jag att samla regnvatten till den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|