Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427
Hej !
Eftersom jag vill vara noga med mina krukväxter så vill jag göra rätt, så att växterna trivs hos mig. Jag brukar vattna mina krukväxter med vatten jag tappat upp och låtit stå i rumstemperatur minst ett dygn. Likaså brukar jag duscha de växter som ska duschas med kranvatten upptappat i sprutflaska. Jag har hört att kalket sjunker till botten, betyder det att allt kalket finns på bottnen i kannan ? Då borde man väl slänga bottensatsen ? Sprutflaskan sprutar ju från bottnen i flaskan. Avdunstar inte kalket ? Är det ännu bättre attt koka upp vattnet t.ex kvällen före ? Mina växter verkar må bra ännu, har bara haft dom flesta sen i höstas, men tänker att på sikt... Så jag skulle vilja ha ett råd av er med lite mera erfarenhet och kunskap.
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427
Hej Fågelvägen !
Nej, inte vet jag det. Tänkte bara vara noga, står det "vattnas kalkfritt", så tänker jag följa rådet. Har kommunalt vatten. Kan iofs fråga dom. Mina blommor är bara pigga o glada, tack. Kanske bäst att samla regnvatten då. Har vanlig planteringsjord från trädgårdshandlarn, vet inget om ph-halter.