Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kanada rosor eller?
          Lilla Sibirien
          Inlägg 08-03-2008, 09:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 14 465

Jag behöver hjälp med val av ros. Har tittat på Kanadarosor och undrar hur friska de är i Zon 3-4, har läst att de gör sig bättre i kallare zoner och att de blir högre än vad som anges i växtförklaringar. Jag söker en röd ros, helst med få taggar, frisk, höjd ca 1 m, doft är ett +. Kommer att plantera flere av samma sort i ett land med full sol hela dagen på södersidan ca 4 m från husväggen, blir luftigt men inget draghål. Har bra jord och jag kommer att se till att den har alla förutsättningar för att växa bra, men denna gång vill jag ha en ros utan problem för i annat fall åker den för spaden igen.

--------------------
          zon 3-4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Lilla Sibirien
          Inlägg 08-03-2008, 18:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 14 465

Jag har redan tittat i ditt album och har sett att flere av de rosor jag funderat på är ganska höga. Jag har försökt läsa om rosor och har fastnat för Kanada rosor som är tåliga, men om jag vill ha en ros på bara 90 cm och den sen blir 1,5 m, ja, då blir den alldeles för hög.
          Champlain, är den frisk, vilket växtsätt (täcker den marken) överskrider den 1 m, färg röd, har den doft?
          Cuthbert Grant, den här är jag intresserad av, men hur hög blir den, i zon 3-4 med sibirisk vår när allt fryser under en natt när nattfrosten slår till, hur frisk är den? vilket växtsätt har den?
          Winnipeg parks, är också en ros jag funderat över, men hur växer den, hur hög blir den, är den frisk, sjukdomar????

Ja, jag vet, men nu blir jag frågvis, för ni är många som har dessa växter och vet hur de klarar sig, vilken ros är att föredra framför den andra????
          ??
          Jag har varit med tidigare, men jag ligger oftast lågt och läser vad ni berättar, för det är så otroligt mycket man kan lära av er som tidigar har provat på alla olika sorter av rosor, dagliljor, hostor osv.
          Mina tidgare erfarenheter av rosor är tyvärr av det slaget att de har blivit uppgrävda, vill inte ha växter utan gröna blad. Med lilla Sibirien menar jag den bittra senfrosten som gör att även syrenblommen fryser här på norra Åland (mitt i östersjön) bor låglänt med kalldrag både norr och söder om.

Egentlig zon 3-4 men svår vårfrost

--------------------
          zon 3-4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-11-2025, 18:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon