CITAT (tepa @ 08-03-2008, 19:09)

Hej Clivia
Vet inte om jag förstod dig rätt nu. Kalken i kokt vatten byter alltså till en form, som växterna inte drar i sig ? Kalken i okokt vatten drar växterna i sig? Det var länge sen som jag hade en kemilektion, men tror att CO2 betyder koldióxid. Du brukar inte koka vattnet alltså ? Vet inte vad "skötselråden" avser med "vattnas med kalkfritt vatten", men kan tänka mig att blommorna vill ha mindre kalkrikt sådant för att trivas bättre. Tror nog jag fortsätter ta fram stora mjödkastrullen och kokar i fortsättningen, eller är regnvatten ännu bättre ?
Hälsn Tepa
Tepa, regnvatten är det bästa "champagne" för våra växter

. Det innehåller ingen kalk, det är kalkfritt. Tyvärr har jag inte någon möjlighet att spara regnvatten eller ta växter ut för att njuta av regn. Ändå har jag sett att de växer utan problem om jag vattnar dem med vanligt vatten. Nej, jag brukar inte koka vattnet för mina växter men o andra sidan äger jag inte speciella växter som tex köttättande växter är. Jag tror, Tepa, att det är bättre att lägga torven i vatten och på detta sätt "förbättra" vattnets pH eller som Orkidétjuven säger - göra alkottevatten, det verkar mer naturligt än att vattna med kokt vatten. Det är på något sätt dött, ja, men det är bara min känsla

Om vatten innehåller mycket av kalk, kokar du det, koldioxid försvinner bort och kalken sedimenterar på botten. Det är kalciumkarbonat (olöslig i vatten) och den kan växterna inte uttnytja för att det är bara vattenlösliga ämnen de kan ta i sig. Du måste ta bort den om du vill ha någon effekt av kokt vatten, för att kalciumkarbonat är löslig i regnvatten (det är en lösning av kolsyra). Lite komplicerat men så är det. Men som sagt, det finns inte så mycket kalk i svensk vatten.
MVH/clivia
Redigerat av clivia: 08-03-2008, 22:45