Mjukt vatten behöver inte betyda kalkfritt, men att halterna är lägre än i hårt vatten. De allra flesta av oss har mjukt vatten, men de med egen borrad brunn, eller bosatta på ngt av de ställena jag nämnde kan ha förhöjda halter av kalk i vattnet.
Halterna av kalk sjunker INTE genom att vattnet får stå ett dygn!
Jag tror inte det finns några genvägar för att få bort kalket. Varken sur torv, alkottar eller värme kan avhjälpa problemet enligt mig. Även om man sänker pH:t i vattnet kommer kalken finnas kvar, enda sättet man möjligtvis kommer undan är om man har en mekanism där kalket absorberas av ngt material där det tex omöjliggör upptag hos växterna. Mena satsa på batterivatten/regnvatten eller dylikt åt de som är känsliga är mitt stående tips!
Jag har förvisso inte satt mig in i problematiken ordentligt, men om jag förstått dig rätt Clivia så menar du att reaktionen Ca(HCO3)2 → CaCO3 + CO2 + H2O främjas genom att man kokar vattnet? Att om man har ett vattenkärl med detta i så får man fällning av CaCO3 vid uppvärmning och på så vis sänker halterna av Ca(HCO3)2 i vattnet? Det tror jag inte en sekund på, ännu mindre när man talar om de koncentrationer vi talar om. Det som händer är att vatten avgår i gasform och alla lösta specier fäller ut på kärlets väggar och botten.
Men jag reserverar mig för att jag har fel.
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|