Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kalkfritt vatten
          tepa
          Inlägg 07-03-2008, 19:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej !

Eftersom jag vill vara noga med mina krukväxter så vill jag göra rätt, så att växterna trivs hos mig.
          Jag brukar vattna mina krukväxter med vatten jag tappat upp och låtit stå i rumstemperatur minst ett dygn. Likaså brukar jag duscha de växter som ska duschas med kranvatten upptappat i sprutflaska. Jag har hört att kalket sjunker till botten, betyder det att allt kalket finns på bottnen i kannan ? Då borde man väl slänga bottensatsen ? Sprutflaskan sprutar ju från bottnen i flaskan. Avdunstar inte kalket ? Är det ännu bättre attt koka upp vattnet t.ex kvällen före ? Mina växter verkar må bra ännu, har bara haft dom flesta sen i höstas, men tänker att på sikt... Så jag skulle vilja ha ett råd av er med lite mera erfarenhet och kunskap.

Tack
          Hälsn Tepa

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kee
          Inlägg 08-03-2008, 20:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Mjukt vatten behöver inte betyda kalkfritt, men att halterna är lägre än i hårt vatten. De allra flesta av oss har mjukt vatten, men de med egen borrad brunn, eller bosatta på ngt av de ställena jag nämnde kan ha förhöjda halter av kalk i vattnet.

Halterna av kalk sjunker INTE genom att vattnet får stå ett dygn!

Jag tror inte det finns några genvägar för att få bort kalket. Varken sur torv, alkottar eller värme kan avhjälpa problemet enligt mig. Även om man sänker pH:t i vattnet kommer kalken finnas kvar, enda sättet man möjligtvis kommer undan är om man har en mekanism där kalket absorberas av ngt material där det tex omöjliggör upptag hos växterna. Mena satsa på batterivatten/regnvatten eller dylikt åt de som är känsliga är mitt stående tips!

Jag har förvisso inte satt mig in i problematiken ordentligt, men om jag förstått dig rätt Clivia så menar du att reaktionen Ca(HCO3)2 → CaCO3 + CO2 + H2O främjas genom att man kokar vattnet? Att om man har ett vattenkärl med detta i så får man fällning av CaCO3 vid uppvärmning och på så vis sänker halterna av Ca(HCO3)2 i vattnet? Det tror jag inte en sekund på, ännu mindre när man talar om de koncentrationer vi talar om. Det som händer är att vatten avgår i gasform och alla lösta specier fäller ut på kärlets väggar och botten.

Men jag reserverar mig för att jag har fel.

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          clivia
          Inlägg 08-03-2008, 22:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (Kee @ 08-03-2008, 20:59) *
          Mjukt vatten behöver inte betyda kalkfritt, men att halterna är lägre än i hårt vatten. De allra flesta av oss har mjukt vatten, men de med egen borrad brunn, eller bosatta på ngt av de ställena jag nämnde kan ha förhöjda halter av kalk i vattnet.

Halterna av kalk sjunker INTE genom att vattnet får stå ett dygn!

Jag tror inte det finns några genvägar för att få bort kalket. Varken sur torv, alkottar eller värme kan avhjälpa problemet enligt mig. Även om man sänker pH:t i vattnet kommer kalken finnas kvar, enda sättet man möjligtvis kommer undan är om man har en mekanism där kalket absorberas av ngt material där det tex omöjliggör upptag hos växterna. Mena satsa på batterivatten/regnvatten eller dylikt åt de som är känsliga är mitt stående tips!

Jag har förvisso inte satt mig in i problematiken ordentligt, men om jag förstått dig rätt Clivia så menar du att reaktionen Ca(HCO3)2 → CaCO3 + CO2 + H2O främjas genom att man kokar vattnet? Att om man har ett vattenkärl med detta i så får man fällning av CaCO3 vid uppvärmning och på så vis sänker halterna av Ca(HCO3)2 i vattnet? Det tror jag inte en sekund på, ännu mindre när man talar om de koncentrationer vi talar om. Det som händer är att vatten avgår i gasform och alla lösta specier fäller ut på kärlets väggar och botten.

Men jag reserverar mig för att jag har fel.

Ja, Kee, reaktionen främjas genom att man kokar vattnet. Och du kan på så vis sänka halterna Ca(HCO3)2 i vattnet genom att du hjälper med värmen CO2 att ta sig ut. Kee, jag är inte kemist och inte har kommit med detta här heller. Du har skrivit att kalciumkarbonat är mycket lättlösligt i vatten som inte är sant enligt mig och jag reagerat på det. Enligt mig kan du inte påstå att när du kokar vatten halterna av Ca(HCO3)2 är utan förändring, att du inte sänker de..., eller? unsure.gif Var kommer olöslig CaCO3 i reaktionen ifrån? Jag kan också ha fel och därför vill jag veta din åsikt.

Du behöver inte ta bort kalket helt och hållet enligt mig. Vad vi behöver ibland göra är att sänka kalkets nivå och vattnets pH. Torven är ett uttmärkt material att göra detta. Vad som pågår under kemiska reaktionen när vi lägger riktig "fattig" torv i hårt vatten är att den byter sina H+ ioner med vattnets Ca+, eller är det inte så? Samma process pågår när vi lägger allkottar i hårt vatten förmodligen, det bara gissar jag, har aldrig försökt göra det. Ett annat sätt att sänka mängden av kalket och pH är att använda oxalsyra, på kärlets botten bildas föreningen med kalket (kalciumoxalat) som vi kan ta bort.

Alla växter har behov av lite kalk i jorden. Vad som kan hända om vi använder till vattningen bara destilerat vatten eller regnvatten är att vi får ett omvänt problem och det är att växter inte har tillräckligt med kalk, som kan resultera i mängder av sjukdommar eller åtminstone försämrat tillväxt (ibland problem hos orkideer). Växterna i kruikan har inte samma möjligheter och frihet som de i naturen (där de använder grundvatten också) och de kan inte anpassas till vadsomhelst. Allt måste göras med sunt förnuft, naturen gillar inte skarpa kontraster.

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 09-03-2008, 09:20

Citera

Inlägg i den här tråden
          tepa   Kalkfritt vatten   07-03-2008, 19:19
          Åsa, mälardalen zon 2   Något av kalken lär sjunka men så snart man rör ka...   07-03-2008, 19:29
          MimmiH   Hej ! Eftersom jag vill vara noga med mina kr...   07-03-2008, 19:34
          tepa   Hej Åsa ! Tack, men funkar det inte att koka ...   07-03-2008, 19:42
          tepa   Hej Mimmi Jo, det har jag. Måste bläddra bland mi...   07-03-2008, 19:50
          MimmiH   Hej Mimmi Jo, det har jag. Måste bläddra bland mi...   07-03-2008, 20:15
          Kee   Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på den här ...   07-03-2008, 20:28
          clivia   Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på den här ...   07-03-2008, 21:11
          tepa   Hej Kee ! Tack för din utförliga förklaring o...   07-03-2008, 20:58
          tepa   Hej Clivia ! Och vilket av dessa är det som v...   07-03-2008, 21:52
          clivia   Hej Clivia ! Och vilket av dessa är det som v...   08-03-2008, 16:47
          Fågelvägen   Tepa, har du särskilt kalkhaltigt vatten eftersom ...   07-03-2008, 21:56
          tepa   Hej Fågelvägen ! Nej, inte vet jag det. Tänkt...   07-03-2008, 22:01
          MimmiH   ....Tänkte bara vara noga, står det "vattnas ...   08-03-2008, 09:28
          Kee   Clivia: Nej så är det inte. Vill förklara utan att...   07-03-2008, 23:06
          clivia   Clivia: Nej så är det inte. Vill förklara utan att...   08-03-2008, 06:57
          tepa   Tack Kee ! Just ja, avjonat vatten, heter det...   07-03-2008, 23:15
          Kee   Just precis! Ibland säljs det som avjonat vatt...   07-03-2008, 23:21
          Bassam   Hej Jag tycker att du kan destillation ...   07-03-2008, 23:53
          Orkidétjuven   Inte för jag vet om det här är helt sant, men jag ...   08-03-2008, 00:13
          Kee   Du har rätt Clivia. Kalciumkarbonat är praktiskt t...   08-03-2008, 08:49
          clivia   [quote name='Kee' date='08-03-2008, 08...   08-03-2008, 09:42
          tepa   Hej Mimmi Har googlat på krukväxter. Hittade någo...   08-03-2008, 15:36
          MimmiH   Hej Mimmi Har googlat på krukväxter. Hittade någo...   08-03-2008, 19:43
          tepa   Hej Bassam ! Intressant med din bryggeri-idé ...   08-03-2008, 15:51
          Orkidétjuven   Orkidetjuven ! Aldrig hört det där med alkotta...   08-03-2008, 15:58
          tepa   Hej Clivia Vet inte om jag förstod dig rätt nu. K...   08-03-2008, 19:09
          clivia   Hej Clivia Vet inte om jag förstod dig rätt nu. K...   08-03-2008, 19:41
          tepa   Hej Mimmi Precis. Hälsn Tepa   08-03-2008, 19:46
          MimmiH   Det står inget om kalkfritt vatten för vårkaktus p...   08-03-2008, 19:54
          tepa   Hej Mimmi Nej, jag ser det. Men däremot här står ...   08-03-2008, 21:01
          tepa   Kee, då får det väl bli regnvatten då. Eller kokt....   08-03-2008, 21:08
          Kee   Jag hade fel angående kalciumkarbonatets löslighet...   09-03-2008, 18:37
          MimmiH   Att torven och alkotten funkar som jonbytare är ja...   09-03-2008, 21:11

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-08-2025, 06:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon