CITAT (Kee @ 08-03-2008, 20:59)

Mjukt vatten behöver inte betyda kalkfritt, men att halterna är lägre än i hårt vatten. De allra flesta av oss har mjukt vatten, men de med egen borrad brunn, eller bosatta på ngt av de ställena jag nämnde kan ha förhöjda halter av kalk i vattnet.
Halterna av kalk sjunker INTE genom att vattnet får stå ett dygn!
Jag tror inte det finns några genvägar för att få bort kalket. Varken sur torv, alkottar eller värme kan avhjälpa problemet enligt mig. Även om man sänker pH:t i vattnet kommer kalken finnas kvar, enda sättet man möjligtvis kommer undan är om man har en mekanism där kalket absorberas av ngt material där det tex omöjliggör upptag hos växterna. Mena satsa på batterivatten/regnvatten eller dylikt åt de som är känsliga är mitt stående tips!
Jag har förvisso inte satt mig in i problematiken ordentligt, men om jag förstått dig rätt Clivia så menar du att reaktionen Ca(HCO3)2 → CaCO3 + CO2 + H2O främjas genom att man kokar vattnet? Att om man har ett vattenkärl med detta i så får man fällning av CaCO3 vid uppvärmning och på så vis sänker halterna av Ca(HCO3)2 i vattnet? Det tror jag inte en sekund på, ännu mindre när man talar om de koncentrationer vi talar om. Det som händer är att vatten avgår i gasform och alla lösta specier fäller ut på kärlets väggar och botten.
Men jag reserverar mig för att jag har fel.
Ja, Kee, reaktionen främjas genom att man kokar vattnet. Och du kan på så vis sänka halterna Ca(HCO3)2 i vattnet genom att du hjälper med värmen CO2 att ta sig ut. Kee, jag är inte kemist och inte har kommit med detta här heller. Du har skrivit att kalciumkarbonat är mycket lättlösligt i vatten som inte är sant enligt mig och jag reagerat på det. Enligt mig kan du inte påstå att när du kokar vatten halterna av Ca(HCO3)2 är utan förändring, att du inte sänker de..., eller?

Var kommer olöslig CaCO3 i reaktionen ifrån? Jag kan också ha fel och därför vill jag veta din åsikt.
Du behöver inte ta bort kalket helt och hållet enligt mig. Vad vi behöver ibland göra är att sänka kalkets nivå och vattnets pH. Torven är ett uttmärkt material att göra detta. Vad som pågår under kemiska reaktionen när vi lägger riktig "fattig" torv i hårt vatten är att den byter sina H+ ioner med vattnets Ca+, eller är det inte så? Samma process pågår när vi lägger allkottar i hårt vatten förmodligen, det bara gissar jag, har aldrig försökt göra det. Ett annat sätt att sänka mängden av kalket och pH är att använda oxalsyra, på kärlets botten bildas föreningen med kalket (kalciumoxalat) som vi kan ta bort.
Alla växter har behov av lite kalk i jorden. Vad som kan hända om vi använder till vattningen bara destilerat vatten eller regnvatten är att vi får ett omvänt problem och det är att växter inte har tillräckligt med kalk, som kan resultera i mängder av sjukdommar eller åtminstone försämrat tillväxt (ibland problem hos orkideer). Växterna i kruikan har inte samma möjligheter och frihet som de i naturen (där de använder grundvatten också) och de kan inte anpassas till vadsomhelst. Allt måste göras med sunt förnuft, naturen gillar inte skarpa kontraster.
MVH/clivia
Redigerat av clivia: 09-03-2008, 09:20