CITAT (flaxss @ 09-03-2008, 12:20)

Oliver tål det mesta hagel,orkanvindar,frost ner till -5c -10c och hetta upp till +50c och torka .
man ska sätta ut dom när det är över +1c sedan ställer man dom i skuggan först sedan soligare efter ett par nätter med -5c tar man in den och placerar den svalt runt 0c +10c ( eller extra ljuse och runt +15c , förutsatt att den fått en köldperiod ute ) sedan tar man ut den under hela vintern och våren som jag skrev när det är runt +1c , i mars måste man börja akta den för solen .
man får inga mogna oliver i sverige ,, så för plantas skull bör man plocka av alla oliver efter första frost natt . man kan ockås utsätta den för frost och sedan odla den i växthus då möjligt kan man få bättre oliver .
om det regnar mycket så föreslår jag att man har sin oliv i en plastkruka ( med mycket hål ) som man sedan gräver ett hål i marken med ett dräneringslager och sedan plantera den där ,, jorden i krukan ska vara medelhavsjord eller citrusjord uppblandat med extra grus eller grovsand . man kan också gör en egen blandning då tar man lite jord från trädgården som man blandar upp med grus,grov sand och så plantjord .
skötsel under sommaren är enkelt ge en liten näva med gödning på våren sedan vattna den enbart om det är en väldigt torr sommar .

Jag tror jag kör på att ställa ut den om dagarna om det inte blir bakslag och sen in i kallväxthuset så får vi se