Full version: Olivträd
skogstroll
Hittade idag ett olivträd på stam sådär 60 cm högt för 199 kronor. Jag fick för mig att det var billigt.... eller har jag fel? Finns nån vänlig själ som vet hur man ska göra med den nu? Kan man ställa ut den om dagarna (förutsatt att det inte är svinkallt) och ta in på natten (Zon 3). thanks.gif
Azola
Hi hi...köpte ett likadant för (exakt 199 kr på Blomsterlandet) till sambon på Alla Hjärtans Dag!
Det tappar rätt mycket blad och har gjort sedan jag köpte det. Men det kan ju bero på årstiden kanske.
Vattnar underifrån på fat, det drar i sig rätt mycket vatten måste jag tillstå. Står i hårt packad sand/jord.
Tanken är att ta ut det på verandan när våren kommit på riktigt.
MariaS
Ställ du ut den. Där mår den bäst. Den klarar av frost bra också. Ner till -10, behöver du inte oroa dig. Däremot lär du få se på blom, när det blir lite jämnare värme!
skogstroll
härligt!!! smile.gif thanks.gif
lpp2
CITAT (MariaS @ 07-03-2008, 16:12) *
Ställ du ut den. Där mår den bäst. Den klarar av frost bra också. Ner till -10, behöver du inte oroa dig. Däremot lär du få se på blom, när det blir lite jämnare värme!

Menar du att man skall ställa ut den nu när det regnar å blåser som fasen?
skogstroll
den står skyddat på altanen smile.gif fast det kändes lite taskigt å ställa ut giggle.gif men det är ju rätt varmt i alla fall
MariaS
CITAT (lpp2 @ 09-03-2008, 07:09) *
Menar du att man skall ställa ut den nu när det regnar å blåser som fasen?

Bästa platsen. Se bara till att inte ha ytterkruka så den blir ståendes i vatten, det är nog det enda som en oliv ogillar.

(Stavfel)
skogstroll
ställer ut den bara i sin kruka, den mår nog ändå bättre än att stå inne i värmen, då ramlar säkert bladen av. Tack för all hjälp! thanks.gif
Alexander-VG-zon3
Oliver tål det mesta hagel,orkanvindar,frost ner till -5c -10c och hetta upp till +50c och torka .

man ska sätta ut dom när det är över +1c sedan ställer man dom i skuggan först sedan soligare efter ett par nätter med -5c tar man in den och placerar den svalt runt 0c +10c ( eller extra ljuse och runt +15c , förutsatt att den fått en köldperiod ute ) sedan tar man ut den under hela vintern och våren som jag skrev när det är runt +1c , i mars måste man börja akta den för solen .

man får inga mogna oliver i sverige ,, så för plantas skull bör man plocka av alla oliver efter första frost natt . man kan ockås utsätta den för frost och sedan odla den i växthus då möjligt kan man få bättre oliver .

om det regnar mycket så föreslår jag att man har sin oliv i en plastkruka ( med mycket hål ) som man sedan gräver ett hål i marken med ett dräneringslager och sedan plantera den där ,, jorden i krukan ska vara medelhavsjord eller citrusjord uppblandat med extra grus eller grovsand . man kan också gör en egen blandning då tar man lite jord från trädgården som man blandar upp med grus,grov sand och så plantjord .

skötsel under sommaren är enkelt ge en liten näva med gödning på våren sedan vattna den enbart om det är en väldigt torr sommar .
lpp2
CITAT (flaxss @ 09-03-2008, 12:20) *
Oliver tål det mesta hagel,orkanvindar,frost ner till -5c -10c och hetta upp till +50c och torka .

man ska sätta ut dom när det är över +1c sedan ställer man dom i skuggan först sedan soligare efter ett par nätter med -5c tar man in den och placerar den svalt runt 0c +10c ( eller extra ljuse och runt +15c , förutsatt att den fått en köldperiod ute ) sedan tar man ut den under hela vintern och våren som jag skrev när det är runt +1c , i mars måste man börja akta den för solen .

man får inga mogna oliver i sverige ,, så för plantas skull bör man plocka av alla oliver efter första frost natt . man kan ockås utsätta den för frost och sedan odla den i växthus då möjligt kan man få bättre oliver .

om det regnar mycket så föreslår jag att man har sin oliv i en plastkruka ( med mycket hål ) som man sedan gräver ett hål i marken med ett dräneringslager och sedan plantera den där ,, jorden i krukan ska vara medelhavsjord eller citrusjord uppblandat med extra grus eller grovsand . man kan också gör en egen blandning då tar man lite jord från trädgården som man blandar upp med grus,grov sand och så plantjord .

skötsel under sommaren är enkelt ge en liten näva med gödning på våren sedan vattna den enbart om det är en väldigt torr sommar .

Där här är lite intressant.. Jag köpte en olivväxt för 1 månad sen. Planterade om den till en större kruka av plast och borrade hål botten samt lade lekakulor innan jag hällde i Citrusjord mm. Hade planer på att ställa ut den på balkongen när det har blivit något varmare. I Gbg just nu så är det 3-4+ ute, regn å blåst och sånt väder är det fram till april-maj. Men du menar att det är inga problem att ställa ut den nu och låta den stå där halvskyddat?
skogstroll

thanks.gif Jag tror jag kör på att ställa ut den om dagarna om det inte blir bakslag och sen in i kallväxthuset så får vi se smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lpp2 @ 09-03-2008, 12:35) *
Där här är lite intressant.. Jag köpte en olivväxt för 1 månad sen. Planterade om den till en större kruka av plast och borrade hål botten samt lade lekakulor innan jag hällde i Citrusjord mm. Hade planer på att ställa ut den på balkongen när det har blivit något varmare. I Gbg just nu så är det 3-4+ ute, regn å blåst och sånt väder är det fram till april-maj. Men du menar att det är inga problem att ställa ut den nu och låta den stå där halvskyddat?

har svårt att tro att du har +3c +4c och regn och blåst fram till april-maj . har du den inne i rumsvärme kan du inte sätta ut den direkt nu , utan har du +15c +20c inne måste du vänta tills det är +10c +15c ute . har du den inne 0c +5c kan du sätta ut den nu .

det är sedan efter du har förvarat den i 0c +10c kan du sätta ut den när det är runt +1c .
MariaS
...man får inga mogna oliver i sverige ,, så för plantas skull bör man plocka av alla oliver efter första frost natt . man kan ockås utsätta den för frost och sedan odla den i växthus då möjligt kan man få bättre oliver .

Ber att få protestera här! Min oliv som utsätts för minusgrader har ALLTID frukterna kvar. Dessa får sitta kvar till de ÄR mogna, vilket fungerar utmärkt.
Jag brukar altså skörda mogna oliver sommaren efter blomningen. Mitt träd har alltid både frukter och blom samtidigt utan problem.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 09-03-2008, 15:26) *
Ber att få protestera här! Min oliv som utsätts för minusgrader har ALLTID frukterna kvar. Dessa får sitta kvar till de ÄR mogna, vilket fungerar utmärkt.
Jag brukar altså skörda mogna oliver sommaren efter blomningen. Mitt träd har alltid både frukter och blom samtidigt utan problem.

min oliv får också frukt ,, och dom sitter kvar även om det är frost . som ditt ,, men då frukterna sällan blir goda i Sverige (eller mognar alla år)så ser jag ingen mening med att låta trädet sätta energi på att få fram bra frukt , så för trädets skull tar jag numera veck frukten innan vintern .

men man får ju själv bestämma hur man vill ha det med frukten .
Lady Hamilton
CITAT (MariaS @ 09-03-2008, 15:26) *

Även jag har ett Olivträd som utsätts för frost (några nätter inte mer) Det blommade i fjol och satte frukt. Dessa har jag låtit sitta kvar thanks.gif Tack Maria då kanske även jag får skörda Oliver i sommar.
Nu är jag ingen sådan person som skall sätta 'rekord' eller testa hur mycket växter tål utan jag har min växter för att jag vill njuta av deras skönhet. Och försöker ge dem de bästa förutsättningarna. Nu har jag en fördel i o m att jag har mitt vinterisolerade uterum med möjlighet till sval temperatur och lysrörs belysning. Jag låter mitt träd vara inne tills det är dax för övriga växter att flytta ut Sedan får det stå ute till September eller när det varit några frostnätter Då tar jag in det och förvarar det svalt men ljust.
Nu har mitt träd blommat tidigare år också men några "skördade" Oliver har det inte blivit tidigare. Kanske beroende på något
tidigare inlägg som "sa" att Oliverna skulle växa till sig och mogna på en säsong ranting.gif så jag tog bort frukterna på hösten för att "spara" plantan den extra ansträngningen det skulle innebära att fortsätta bära frukter. Men nu vet jag att Oliveträdet är lika som Citrusen när det gäller frukterna (kan bära frukt o blommor samtidigt)
skogstroll
Något säger mig att bladen kommer trilla av rätt snabbt om den är inne hela tiden (har inget bra övervintringsutrymme). Jag fortsätter terrorisera min planta lite om dagarna - och om nätterna får den stå inne. Vi får se vad resultatet blir framåt varmare tider. Det känns som om den skulle må sämre om den stod inne. Jag vet att mitt fikon mår klart sämre inne. Nu har det till och med frukt och har stått i kallväxthus hela "vintern".

Alexander-VG-zon3
det är så här att där man odlar oliver ,, så har dom bara en skörd på ett år

gröna oliver plockar på sommaren eller hösten .

medan svarta oliver plockas på sen hösten och vintern eller våren innan dom blommar .

har aldrig hört att oliver är som citrusar !! att dom kan erhålla både blommor och knoppar och även frukter som håller på att mogna .

men det är kanske nåt nytt !! att dom kan det ,, tror det är snarare att vi odlar dom är uppe som gör att oliverna sitter kvar när dom blommar

CITAT (skogstroll @ 09-03-2008, 16:28) *
Något säger mig att bladen kommer trilla av rätt snabbt om den är inne hela tiden (har inget bra övervintringsutrymme). Jag fortsätter terrorisera min planta lite om dagarna - och om nätterna får den stå inne. Vi får se vad resultatet blir framåt varmare tider. Det känns som om den skulle må sämre om den stod inne. Jag vet att mitt fikon mår klart sämre inne. Nu har det till och med frukt och har stått i kallväxthus hela "vintern".

fast du kan inte asa den ut å in hela tiden .

typ dag +5c mulet och regn

sedan natt torrt +15c +20c

utan har du den ute och det blir hård frost måste du ta in den i ett utrymme som håller +5c 0c ( +10c ) ,, annars kommer det gå utför
skogstroll
ja suck det är nog svårt att efterhärma medelhavsklimatet... om man inte har uterum eller uppvärmt växthus... det är väl bara å hålla tummarna!
Alexander-VG-zon3
CITAT (skogstroll @ 09-03-2008, 16:35) *
ja suck det är nog svårt att efterhärma medelhavsklimatet... om man inte har uterum eller uppvärmt växthus... det är väl bara å hålla tummarna!

tar du in den om natten inne ,, kommer du chocka den vilket leder till att den tappar alla blad har själv gjort så innan . vilket kan leda till död

bättre att ha den ute och då skydda den sedan tar du in den så svalt som möjligt ( öppna ett fönster ) och ha extra ljuse och försök hålla en temp på +15c och då att du haft en köld period ute ,, men då måste du vänja iden vid inne-liv . detta har däremot funkat för mig innan

angående oliv skörd,blomning,mognad så är den inte som citrus

läste jag i en bok

citat från boken
den blommar på våren och oliverna mognar hösten-vintern och skördas i dec-jan . där står inget om att den bär frukt å blommar samtidigt .
MariaS
CITAT (skogstroll @ 09-03-2008, 16:35) *

Just nu och denna vintern behöver du inte släpa mer. Ut med den och låt den vara. Har för mig att du bodde typ zon 3 (Kan ha fel).Blir det en frostknäpp nu, så kommer inte den vara i den omfattningen att oliven tar skada i alla fall.
lpp2
CITAT (flaxss @ 09-03-2008, 14:10) *
har svårt att tro att du har +3c +4c och regn och blåst fram till april-maj . har du den inne i rumsvärme kan du inte sätta ut den direkt nu , utan har du +15c +20c inne måste du vänta tills det är +10c +15c ute . har du den inne 0c +5c kan du sätta ut den nu .

det är sedan efter du har förvarat den i 0c +10c kan du sätta ut den när det är runt +1c .

Och det vet du? Till slutet av april kan allt hända på västkusten.. Hagel, snö, regn blåst kallt och varmt!
Men okej, så då får man vänta till det har blivit något varmare ute
Alexander-VG-zon3
CITAT (lpp2 @ 09-03-2008, 19:01) *
Och det vet du? Till slutet av april kan allt hända på västkusten.. Hagel, snö, regn blåst kallt och varmt!
Men okej, så då får man vänta till det har blivit något varmare ute

det är skillnad på kan hända och är så ,, hos mig i slutet av april brukar jag ha försommar värme . smile.gif

du vet ju hur du ska ha din oliv övervintern , som jag skrev har du den i 0c +10c inne kan du sätta ut den nu ,, har du den +15c +20c får du vänta tills det blir +10c +15c . för att inte chocka den för mycket .
Lunatrixx
Nu måste jag bara få reda ut en fundering om olivträd....

Om den är "uppvuxen" från frö inomhus... Klarar den då av att leva ett inomhusliv?
Kanske stå ute på sommaren på altan men leva inomhus i vanlig rumsvärme under vintern men med extra belysning?

Eller kommer det ta död på den? unsure.gif
skogstroll
...hummmmm så om jag ställer ut den om dagarna i sådär +4 och tar in den om nätterna i sådär +19... blir den lessen då? Jag har inget övervintringsrum med lagom kall temperatur.
Eva i Höga
Mitt olivträd står ute året om på Orust alldeles vid havet. Jag har den i en skyddad vrå under vintern för det kan storma som bara katten där. Under sommaren ställer jag fram den på altanen. Men aldrig att jag bär den ut och in! Tycker att den är väldigt tålig.
MariaS
CITAT (skogstroll @ 10-03-2008, 13:47) *
...hummmmm så om jag ställer ut den om dagarna i sådär +4 och tar in den om nätterna i sådär +19... blir den lessen då? Jag har inget övervintringsrum med lagom kall temperatur.

LÅT DEN STÅ UTE! Spara ryggen
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lunatrixx @ 10-03-2008, 13:42) *
Nu måste jag bara få reda ut en fundering om olivträd....

Om den är "uppvuxen" från frö inomhus... Klarar den då av att leva ett inomhusliv?
Kanske stå ute på sommaren på altan men leva inomhus i vanlig rumsvärme under vintern men med extra belysning?

Eller kommer det ta död på den? unsure.gif

nej ,, dra du upp den från frö inne kommer den inte att trivas att vara inne åretrunt .

du kan dra upp från frön och sedan ha den ute så länge det går och sedan vänja in den och ge den extra ljuse och en temp på +15c .

CITAT (skogstroll @ 10-03-2008, 13:47) *

ja den blir lässen då ,, så ha den ute så länge det går och sedan ge den extra ljuse inne och en temp på +15c .
skogstroll
ja tyvärr har jag inga såna möjligheter så den får nog bita ihop smile.gif
Lunatrixx
CITAT (flaxss @ 10-03-2008, 18:51) *
nej ,, dra du upp den från frö inne kommer den inte att trivas att vara inne åretrunt .

du kan dra upp från frön och sedan ha den ute så länge det går och sedan vänja in den och ge den extra ljuse och en temp på +15c .
ja den blir lässen då ,, så ha den ute så länge det går och sedan ge den extra ljuse inne och en temp på +15c .

Tack Linus! 000.gif

Då får jag ordna det i höst..
lilla mamma
Intressant du flaxx att du alltid lyckas komma i diskussion!!

Jag tror att det finns en chans att oliver HÄR I SVERIGE både kan blomma och bära frukt samtidigt varför inte+
Äppelträd kan blomma och bära frukt vid rubbningar i temperatur på sommarn, så varför inte oliver?
Vårt klimat lär ju rubba på allt för en medelhavsväxt TROR JAG flirting.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lilla mamma @ 16-03-2008, 17:41) *
Intressant du flaxx att du alltid lyckas komma i diskussion!!

Jag tror att det finns en chans att oliver HÄR I SVERIGE både kan blomma och bära frukt samtidigt varför inte+
Äppelträd kan blomma och bära frukt vid rubbningar i temperatur på sommarn, så varför inte oliver?
Vårt klimat lär ju rubba på allt för en medelhavsväxt TROR JAG flirting.gif

nej sveriges klimat (sydsverige)liknar mer ett medelhavsklimat så det lär inte rubba nåt om man är en oliv .

oliver har inte den typen av växt att dom blommar och har frukt samtidigt ,, nere i medelhavet blommar dom EN gång GER FRUKT EN gång sedan blommar dom om igen till våren .

varför skulle oliver göra det här ??

att man har oliver kvar på sitt träd har att göra med att det är gamla frukter ,,men dom håller inte på att mogna . min oliv har haft blommor och frukt också men då gamla som har torkat in under vintervilan . som jag skrev innan .
MariaS
Jag vill nog å det bestämdaste påstå att på mitt olivträd finns BÅDE mognande oliver och blommor på samma grenar tom. Eller vad säger ni själva?
[attachment=15118:oliv.jpg]
lilla mamma
Jag menar inte att alla gör det, men alla som har olivträd bor inte i sydsverige och om man skulle förvara inne i rumstemp på vintern utan kyligare förvaring kanske det skulle bli en rubbning.

Varför inte frågar jag då? Kolla på Marias planta, det är i a f inte en torkad oliv där.
Alexander-VG-zon3
CITAT (lilla mamma @ 16-03-2008, 18:41) *
Jag menar inte att alla gör det, men alla som har olivträd bor inte i sydsverige och om man skulle förvara inne i rumstemp på vintern utan kyligare förvaring kanske det skulle bli en rubbning.

Varför inte frågar jag då? Kolla på Marias planta, det är i a f inte en torkad oliv där.

förvarar man den inne om vintern blommar den inte alls . jag säger än oliver är inte dom växter som har frukter och blommor samtidigt .

Maria hur vet du att din frukt håller på att mogna ?? jag tycker den ser väldigt klar ut vilket förklarar att den har börjat att blomma .

MariaS
När trädet började blomma för en månad sedan, var oliven fortfarande grön. Det är först nu den sista veckan som den börjat ändra färg.

Tilläggas ska att den stått ute nästan hela vintern först, INNAN jag tog in den i källaren under extra belysning, för att just få igång blomningen. Nu kommer den inte ut igen, förrän jag är mer säker på kortare frostnätter. Den har nämligen tidigare visat att den sätter ny blom, om den får ny frostperiod. Så det har faktiskt hänt att jag haft upp till tre storlekar på oliver, som gått i mognadsfas till året efter.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 16-03-2008, 18:46) *
När trädet började blomma för en månad sedan, var oliven fortfarande grön. Det är först nu den sista veckan som den börjat ändra färg.

jo den började blomma när frukten var klar . du vet ju inte exakt när den frukten är klar eller inte ?? inte ens jag vet .

men visst det kan hända att dom beter sig onormalt i fel miljö . men jag förlitar mig hellre på hur dom gör där man har oliv odlingar och där blommar dom en gång och ger en omgång med frukt . och inte som citrus som ger mogen frukt lite hela tiden

CITAT (MariaS @ 16-03-2008, 18:48) *

Tilläggas ska att den stått ute nästan hela vintern först, INNAN jag tog in den i källaren under extra belysning, för att just få igång blomningen. Nu kommer den inte ut igen, förrän jag är mer säker på kortare frostnätter. Den har nämligen tidigare visat att den sätter ny blom, om den får ny frostperiod. Så det har faktiskt hänt att jag haft upp till tre storlekar på oliver, som gått i mognadsfas till året efter.

jo men klart du har olika mognadsgrad på oliverna det har jag också,, alla blommor blommar inte samtidigt .

men oliver blommar bara en gång per år . så är det !! och frukterna mognar under ett år ev att mognaden går över tiden i sämre miljörer och då blommar tät inpå(vilket du nu visar på din bild ) .

för Maria min blommar bara en gång och har alltid gjort . och vi sköter våra oliver exakt samma sätt . du kanske har nån cool avvikelse på din oliv ??
MariaS
Frukterna har just inte vuxit mer i omfång, sen trädet började blomma, men just denna frukten var den första att börja färga ut. Samtidigt har jag faktiskt redan nya nästan ärstora frukter mitt i blomklasarna överallt. Den har ju trots allt blommat i nästan två månader (såg jag i min kalender).

Jag har haft detta trädet i tolv år och alltid skött det på detta viset, med samma resultat varje år. Tipps på hur jag skulle sköta trädet, fick jag av en gammal skåning som själv odlat oliv i många år.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 16-03-2008, 18:48) *
Den har nämligen tidigare visat att den sätter ny blom, om den får ny frostperiod. Så det har faktiskt hänt att jag haft upp till tre storlekar på oliver, som gått i mognadsfas till året efter.

hur menar du här ??

har den blommat sedan har du utsatt den för frost och så har den blommat igen ?? och dom andra blommorna är kvar vilket gör att du nu har 3olika mognadsgrad för frukterna ??

för det konstiga är att alla som jag vet som har oliver får också enbart en blomning per år och en skörd per år.
MariaS
Exakt!

Faktum är att åtminstone min oliv svarar väldigt bra på denna behandlingen. Lite kul i o för sig...
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 16-03-2008, 19:00) *
Exakt!

men utsätter du den för frost igen ,, så dör ju knoppar,blommor från förra omgången . plus ev mognade frukter dör av frosten . hur kan du då har 3omgånger av frukter från olika 3 blommningar .

eller förstår jag dig fel kanske ??

om nu ditt träd gör så här varför gör då inte mitt det ??

som både har återkommande frostperioder med +10c och sol imellan . fast den har det så blommar den ändå inte förens det är varmt nog .
MariaS
Jag vet inte varför, men de frukter som redan bildats när den utsätts för nästa frost, varken dör eller ramlar av, de bara fortsätter att växa och nya blommor kommer. Kanske har jag den tillräckligt skyddat eller något sånt. Under just vårfrostperioden, får den stå på min glasveranda (oisolerad), så den är åtminstone skyddad mot övrigt väder och vind då.
Alexander-VG-zon3
http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/1598671783/

kolla min bild ,, detta var nästan mogna oliver efter en frost natt du ser att frukterna av en del av gröna medan andra är skade både små och stora frukter . så därför har jag svårt att tro att dina frukter tål frost när mina inte tål det när det bara är precis under 0c .

plus oliver ramlar inte av utan måste plockas .

för det är lite konstigt att den börjar blomma sedan kommer frost och då blommar den igen och igen ,, men ändå har du 3omgångar frukter som har tålt frost när jag vet att frukter,blomknoppar,blommor inte tål frost ( min gör inte det ) .

kan det inte vara så här istället ,, att det är du som har trott fel ??

att det är samma blommning som har pågått under en längre tid(för att det blivit kallt ) , vilket låter mer troligt tycker du inte det ?

att den sedan då har mognat i olika omgångar för att sena blommar har blidast av samma tänka blomning . plus att den sedan blommat tät intill att frukterna mognat . det låter mycket mera troligt och då förstår jag även hur du menar . men då är det INTE att den blommar och ger frukt samtidigt av sig själv .

hoppas du förstår ?

alltså sammanfattats

den har bildat många blomknoppar ,, den börjar blomma men blir avbruten för frost sedan börjar den igen med resten av knopparna ( knoppar med skydd tål frost ) . vilket gjort att frukterna bildats i omgångar . sedan fel miljö har gjort att frukterna har precis mognat och den blommar omigen tät intill fruktskörden .
Fågelvägen
Slutsats: flaxss ger sig inte!

Du Maria är helt nöjd med ditt sätt att sköta ett olivträd, som du har haft i 12 år. Vad bra! Inte begriper jag varför man måste bevisa att dina iakttagelser är fel. confused.gif

Men thanks.gif i alla fall! Denhär diskussionen har lärt mig en hel del nyttigt om olivträd.
Alexander-VG-zon3
jag försöker bara komma fram till en lösning , på hur jag tror det ligger till är det något problem med det säg till smile.gif . har inte skrivet att det var FEL som du så kärt skrev det . annars var det en fin recension du gav bravo.gif

bara menar så här ,, där man har odlingar av oliv så blommar dom en gång och ger en skörd per år.

min har aldrig gjort så ,, dom som jag känner som har oliv som sköter dom som jag har aldrig heller gjort så här .

därför tycker jag det låter otroligt att det är så ,, därför skrev jag hur jag trodde det ev kan ligga till

med att skriva det är samma knoppar som slår ut i olika tider på året på grund av frost,kyligt väder . vilket gör att frukterna mognar i olika tider . plus ev blommar tätt inpå skörden . vilket Maria visade på bild .

så jag har sagt mitt . och igen är det problem säg till .
MariaS
Så var vi då framme vid den 21/7 2008.
Här ser vi frukter från förra årets blomning och som nu mognar fint!
[attachment=21556:Olea_europaea_5.4.jpg]
På samma träd kan man också se frukter från blomningen i februari.
[attachment=21557:Olea_europaea_5.3.jpg]
Och FAKTUM är. Att frosten som trädet utsattes för i mitten av maj, räckte för att man även hittar såna här klasar lite överallt... I SAMMA TRÄD!
[attachment=21558:Olea_eur...ea_3.3.1.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon