CITAT (MariaS @ 09-03-2008, 15:26)

Ber att få protestera här! Min oliv som utsätts för minusgrader har ALLTID frukterna kvar. Dessa får sitta kvar till de ÄR mogna, vilket fungerar utmärkt.
Jag brukar altså skörda mogna oliver sommaren efter blomningen. Mitt träd har alltid både frukter och blom samtidigt utan problem.
Även jag har ett Olivträd som utsätts för frost (några nätter inte mer) Det blommade i fjol och satte frukt. Dessa har jag låtit sitta kvar

Tack Maria då kanske även jag får skörda Oliver i sommar.
Nu är jag ingen sådan person som skall sätta 'rekord' eller testa hur mycket växter tål utan jag har min växter för att jag vill njuta av deras skönhet. Och försöker ge dem de bästa förutsättningarna. Nu har jag en fördel i o m att jag har mitt vinterisolerade uterum med möjlighet till sval temperatur och lysrörs belysning. Jag låter mitt träd vara inne tills det är dax för övriga växter att flytta ut Sedan får det stå ute till September eller när det varit några frostnätter Då tar jag in det och förvarar det svalt men ljust.
Nu har mitt träd blommat tidigare år också men några "skördade" Oliver har det inte blivit tidigare. Kanske beroende på något
tidigare inlägg som "sa" att Oliverna skulle växa till sig och mogna på en säsong
så jag tog bort frukterna på hösten för att "spara" plantan den extra ansträngningen det skulle innebära att fortsätta bära frukter. Men nu vet jag att Oliveträdet är lika som Citrusen när det gäller frukterna (kan bära frukt o blommor samtidigt)