Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vem finasierar studiecirklar egentligen, Är det någon som vet?
          Bettson
          Inlägg 09-03-2008, 09:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Har börjat undra över begreppet studiecirklar. Har hört att det finns något som heter studiecirkelsbidrag. Vem betalar det och hur mycket.

Har gått, eller skulle gå en studiecirkel men blev grymt besviken. Jag har inte orkat fullfölja pga av att jag blev så illa bemött att kursledaren att jag inte orkar gå dit fast jag försökt. Två tredjedelar av kursen har har jag inte gått.

Man vill inte låta mig hoppa av utan jag har tvingats betala 3500 kr i alla fall,med hänvisning till att det är mitt eget fel att jag inte går.

Santidigt så har kursorganisatören tydligen inte haft vetskap om att jag inte har varit så ofta. Jag misstänker faktiskt att kursledaren dessutom fuskat med närvarolistan och skrivit upp mig som närvarande.

Var kan man kolla om jag varit rapporterad som närvarande och vem är det som eventuellt har betalat ut bidrag för min närvaro på studiecirkeln.

Skulle vara tacksam för att få veta.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          gammelnalle
          Inlägg 09-03-2008, 15:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

förlåt om jag inte håller HELT med dig..

skämtet om ringen tex....

JAG har svårt att se att det var riktat mot dig för nog har väl männen OCKSÅ datum i sina ringar????
          (Jag var ju inte där så jag kunde höra VAD han sa)

CITAT
          cikelledaren varit det i många år och att det är så svårt att få tag på cirkelledare.

Hon har aldrig tagit emot några som helst klagomål på denna cirkelledare så hon vill inget göra.'

Om nu han varit cirkelledare så många år och aldrig fått klagomål...... men när DU kommer dit händer det plötsligt något...

fundera lite på om det KANSKE beror på ditt agerande???????

Alla KAN INTE tycka om alla och mellan vissa personer stämmer helt enkelt inte kemin . De facto.

Givetvis SKALL inte en ledare (oavsett om han/hon är rund (cirkel) eller fyrkantig ) få :
          CITAT
          Cirkelledaren har inför hela gruppen skällt ut mig åt sagt åt mig att hålla käften när jag hade ett annan isåkt när vi besvarade instuderingfrågorna än en annan studiecirkeldeltagare.

HELT oacceptabelt!!! och om detta verkligen har hänt (dvs att även de andra deltagarn uppfattade detta som "utskällning"-och inte bara att du tolkade detta så) så bör du verkligen få upprättelse.

Jag tar INTE cirkelledarens parti, men det finns alltid mer än en sida av saken och HAN har ju ingen möjlighet att berätta hur HAN upplevde det.

Oavsett allt detta bör ni reda ut allt detta.
          Lycka till.

Björn

Citera
          Bettson
          Inlägg 09-03-2008, 17:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (gammelnalle @ 09-03-2008, 15:11) *
          förlåt om jag inte håller HELT med dig..

skämtet om ringen tex....

JAG har svårt att se att det var riktat mot dig för nog har väl männen OCKSÅ datum i sina ringar????
          (Jag var ju inte där så jag kunde höra VAD han sa)

Om nu han varit cirkelledare så många år och aldrig fått klagomål...... men när DU kommer dit händer det plötsligt något...

fundera lite på om det KANSKE beror på ditt agerande???????

Alla KAN INTE tycka om alla och mellan vissa personer stämmer helt enkelt inte kemin . De facto.
          Givetvis SKALL inte en ledare (oavsett om han/hon är rund (cirkel) eller fyrkantig ) få :
          HELT oacceptabelt!!! och om detta verkligen har hänt (dvs att även de andra deltagarn uppfattade detta som "utskällning"-och inte bara att du tolkade detta så) så bör du verkligen få upprättelse.

Jag tar INTE cirkelledarens parti, men det finns alltid mer än en sida av saken och HAN har ju ingen möjlighet att berätta hur HAN upplevde det.

Oavsett allt detta bör ni reda ut allt detta.
          Lycka till.

Björn

Visst kan d
          et till viss del bero på mig. Jag skulel gå en studiecirkel på 70 timmar. Ett digert studiematerial som innebar att man skulle läsa 5-8 timmar hemma varje vecka. Vilket jag gjorde.

Så kommer man till skudiecirklen och tror att man skall diskutera ämnet vi läser och bland annat gå igenom instuderingsfrogorna och stöta och bläta dessa. Men inte då. De första fyra gångerna så fick man sitta i flera timmar varje kväll och lyssna på kursledarens privata tankegångar ang hem familj, dottern i USA, företag, hans datorer mm. Mer än 50 % av tiden fick vi sitta och lyssna på detta.

Hallå, man sätter av tio timmer per vecka för att få godkänt på kursen och få sitt bevis. tio timmar per vecka i tjugo veckor. En kvarts tjänst alltså. Ingen pratade alls i gruppen utan alla satt under tryckande tystnad och satt av tiden. Jag tycker nog att det är ganksa normalt att begära att man skall hålla sig till ämnet i en studiecirkel som dessutom skall mynna ut i ett prov.

En annan kursdeltagare påpekade ett antal gånger att man borde hålla sig till kursen och då blev han sur. jag pratade med min man vad man skulle kunna göra åt det hela utan att skapa konflikt.

Maken svar var att håll dig till ämnet själv, diskutera bara ämnet och så fort han svävar ut så ställer du en fråga för att föra honom tillbaka till ämnet och det kan han inte ta illa upp för.

Så sagt och gjort. Varej gång han förvirrade sig bort i hostiroer om sitt provata liv så räckte jag upp handen och sa tt jag behävde hjälp med svaret på en viss instuderingsfråga. Just för att föra honom tillbka till ämnet utan konflikt. Likaså fortsatte jag med följdfrågan hur är det med svaret på nästa fråga i boken. Allt med en vänlig ton och uppsyn.

Kantänka har detta irriterat honom ungefär lika mycket som en finne på ett olämlöpligt ställt, vad vet jag. Visst det var jag som ställde frågorna. Jag ställde frågorna för att få svar på ett ämne som vi faktiskt har gått dit för att studera.

Flera andra bad honom hålla sig till ämnet och blev ganska bryskt bemötta om än inte lika illa bemötta som jag blev. Jag trodde att jag valde ett mjukare och mera konfliktfritt alternativ. Men jag hade tydlgien fel i detta. Jag tyckte annars att det var ett ganska genialiskt förslag jag fick av maken för att hålla sig till ämnet borde inte vara klandervärt. Men jag hade nog fel i¨det..

Men redan innan var det fula pikar om tex mitt val av hundras. Hur i hela friden tror man att man kan få en trevlig stämning på en kurs när man idiotfridiotförklarar en hel hundras som "utan hjärna" och inte kan begripa hur folk kan skaffa sig sådan "skit". Att klaga på folks hundar är nästan lika illa som att klaga på deras barn.

Visst kan hända är det mitt fel. Jag kanske har för höga krav.

Jag trodde att man skulle studera det ämne man betalat för och har kursplan för.

Jag trodde att i en studiecirkel så var alla lika värdefulla och skulle kunna komma till tals och att cirkleledaren var en moderator och inte en person som har behov att att hålla monolog och prata om sitt privata liv inför betalande publik och i övrigt ha mandat att bete sig som en verbal penalist.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Bettson   Vem finasierar studiecirklar egentligen   09-03-2008, 09:38
          Lady Hamilton   I våran kommun ligger detta under 'Kultur...   09-03-2008, 10:00
          gammelnalle   Betalas av "staten" Här kan du läsa li...   09-03-2008, 10:01
          Gunilla T   Studiecirklar finansieras generellt via statliga b...   09-03-2008, 10:07
          Bettson   Ok att man inte får ångra sig när man väl har börj...   09-03-2008, 11:16
          Pirum   Ok att man inte får ångra sig när man väl har börj...   09-03-2008, 11:37
          Gunilla T   Bettson, du skall absolut klaga över ett sådant be...   09-03-2008, 11:26
          Biggan_   Bettson, du skall absolut klaga över ett sådant be...   09-03-2008, 11:29
          Bettson   Jag har klagat med anordnaren av cirkeln dvs studi...   09-03-2008, 13:02
          Gunilla T   Det var det oförskämdaste.... Studiefrämjandet ha...   09-03-2008, 14:00
          Bettson   Visst kan det till viss del bero på mig. Jag skull...   09-03-2008, 17:49
          Gunilla T   Gammelnalle...du förstår inte.. Skämtet om bäst f...   09-03-2008, 15:19
          gammelnalle   Gammelnalle...du förstår inte.. Skämtet om bäst f...   09-03-2008, 15:42
          Bettson   nej , jag förstår inte, helt klart... jag är ju ...   09-03-2008, 18:10
          Markus_H   Han sa det verkligen inte på ett sätt för att smör...   10-03-2008, 21:11
          Bettson   Gammelnalle...du förstår inte.. Skämtet om bäst f...   09-03-2008, 17:17
          Cacki   Min första reaktion om det sk skämtet var nog unge...   09-03-2008, 18:13
          Netha   Bra Bettson! :tummenupp: Låt ingen trampa på...   09-03-2008, 18:14
          Gunilla T   Bravo Bettson! ..känns som om du äntligen bli...   09-03-2008, 18:28
          Gita   Skämtet var väl iofs inte särskilt begåvat, men ja...   09-03-2008, 20:48
          Bettson   Skämtet var väl iofs inte särskilt begåvat, men ja...   09-03-2008, 21:36
          Aqvakul   Bettson, stå på dig och tro på dig själv! :kom...   09-03-2008, 21:42
          maramara   Kära Bettson. Ta ingen skit! Har man antagit ...   09-03-2008, 23:15
          Bettson   Nu har anordnaren av kursen gått med på att betala...   10-03-2008, 11:41
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Nu har anordnaren av kursen gått med på att betala...   10-03-2008, 12:47
          Netha   Nu har anordnaren av kursen gått med på att betala...   10-03-2008, 22:21
          Aqvakul   Härligt :tummenupp: nu kan du snart med högburet...   10-03-2008, 11:45
          Wilmer   :kompiskram: Toppen!   10-03-2008, 12:16
          Flamingon - växtgalning   Bra gjort Bettson! Cirkelledaren har ju verkl...   10-03-2008, 12:42
          Thomas Wahlqvist   Bra gjort Bettson! Har läst olika kurser på ...   10-03-2008, 13:07
          Tezzla   Cirkelledaren har ju verkligen betett sig illa men...   10-03-2008, 14:59
          Flamingon - växtgalning   Thomas Wahlqvist: Nej jag generaliserar inte, men ...   10-03-2008, 13:35
          Thomas Wahlqvist   Ja berätta i vilka ämnen ormen   10-03-2008, 20:25
          Magdis   En riktig ärthjärna den där kursledaren! :cra...   10-03-2008, 21:35
          mamamaggan   Bra gjort ! :tummenupp: Varför ska man som...   10-03-2008, 22:38
          Flamingon - växtgalning   Vill först klargöra att alla de manliga medelålder...   10-03-2008, 23:07

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 05:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon