| 

Vår tomt är ca 2000 m2, som skydd mot norr finns idag en thujahäck som är dryga 2 m hög, även höga träd såsom ek, silverpoppel och kastanje. Med zonangivelse 3-4 så har jag uppgraderat zonen lite, tidigare var det definitivt zon 4. Hela gården består av bra och djup lerjord, rik på mask. För tillfället har jag inte några rosor alls och jag har varit lite sur på de jag har haft, därför att de oftast inte har vuxit och betett sig på det sätt jag vill. Mest troligt har jag haft fel sort på fel plats. 
  Det som är svårt med rosor är att det finns så otroligt mycket att välja mellan, men ett av det viktigaste är att rosorna är friska och inte blir för höga.
  Nu har jag tänkt göra ett nytt försök med att rosor och nu skulle jag inte vilja misslyckas igen. Landet ligger söder om huset närmast huset är ett land ca 2 m brett och sedan kommer en gång på dryga metern bred. Det gör att rosorna borde få rätt så luftigt och inte blir instängda. Det här landet är lite av ett paradland, dvs här går man alltid förbi på sommaren det ligger nära huvudingången och jag ser det innifrån köket. Vatten kommer de att få, trots att gubben har installerat vattenmätare för att stävja min vattenförbrukning utomhus.
  Kanada rosor är härdiga och vad jag förstått och läst väldigt friska, men de blir tydligen betydligt mycket högre än vad som anges som sluthöjd. Winnipeg Parks verkar ok vad gäller doft, höjd och friskhet. Austinros Benjamin Britten skall jag ta och läsa om, jag kan ingenting om Austinrosor.

-------------------- 
zon 3-4 

|