CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-03-2008, 15:14)

Vad platyn har drabbats av vet jag tyvärr inte. Om jag har förstått rätt brukar simblåseförlamning visa sig genom att fisken ligger på botten och har svårt att ta sig upp i vattnet.
Att en molly bara skulle få ett yngel låter märkligt, så jag skulle gissa att det har funnits fler som har blivit uppätna. Vilken typ av black molly är det du har? Det finns typer som kallas ballongmolly och är så runda att de ser höggravida ut oavsett om de är det eller inte. Enligt min mening bör man inte ha och odla sådana, då det är en missbildning som gör att fiskarna får svårare att röra sig naturligt. Fiskar är oftast inte känsliga för inavel om den inte har gått väldigt långt.
Om din "algätare" är en pansarmal, är det helt naturligt att den sticker upp till ytan och hämtar luft ibland. Det betyder inte syrebrist, utan är en naturlig anpassning ungefär som hos labyrintfiskar (kampfisk och gurami) som också andas luft. Att byta en mindre mängd vatten varje eller varannan dag är perfekt, så jag tror inte att du har syrebrist eller nitrit i vattnet. Men det skadar förstås aldrig att mäta nitrit, pH och hårdhet.
Som jag nämnde i en annan tråd (tror det var i detta forumet) är andmat inte någon bra flytväxt, då den snabbt förökar sig och täcker hela ytan så att de andra växterna inte får något ljus. Jag hade inte varit ledsen om den inte ville växa, om det var bra fart på de andra växterna. Satsa hellre på andra flytväxter som t ex flytormbunkar, salvinia eller hornsärv. Även dessa växer och förökar sig snabbt, men är ändå lite lättare att hålla reda på. Om du kan vänta lite kan du få lite sådana av mig. Jag var på auktion hos en akvarieklubb i Norge igår och sålde mitt överskott, men om några veckor kommer det att behöva rensas igen.
Olle
Förmodligen har de blivit uppätna mollyynglen. Fast det är kosntigt att där är så många guppyyngel kvar. Jag har ingen ballongmolly vad jag vet. Det stod Black Molly på akvariet i Zooaffären och de ser "normala" ut tycker jag.
Det lustiga är ju att malarna ser ut som de fiser. Alltså det kommer ett gäng bubblor från dom rätt var det är och sekunden efter så far de upp till ytan för å hämta luft. Kan det vara så att de håller kvar luft i "munnen" och spottar ut det rätt var det är

nää... Verkar konstigt. Det är ganska mycket luftbubblor som kommer samtidigt. Det är ingen pansarmal. Kommer inte ihåg namnet. De är grå-svart prickiga/spräckliga ca 7-9 cm. Den ena är lite större och har i ansiktet "taggar". Jag tar GÄRNA emot lite växter ifall du får över.