Hejsan sorry om jag drar upp den här tråden från dom döda, jag vill gärna försöka plantera ett mammuträd här i Finland där jag bor. Jag tänkte plantera det på mina föräldrars gård, 50km söder om Vasa nära en insjö. Jag tror vi bor på gränsen mellan zon 5 och 4.
Jag funderade att först kunde jag plantera några som krukväxter i lägenheten i vasa där jag bor det att växa. Mina föräldrar har stora växhus, kanske man kunde pröva växa några där också. Om vintrarna vore det förmodligen en bra plats att lagra träden i, kallt och skyddat från vind.
Idén vore att låta det växa några år i en kontrollerad miljö, först inomhus om sommaren och sen kunde det stå i det kalla växthuset om vintrarna tills det växt till sig ordentligt, sen kunde man plantera det en vår och hoppas det är tillräckligt stort och starkt för att överleva. Kanske att göra en bonsai modell vore nått också, skulle gärna ha en i 2-meters höjd, skulle var aväldigt fint i vardagsrummry men jag vet inte alls hur man gör ett bonsai träd. Jag antar också att då måste man ställa det utomhus för vintermåndaderna eftersom dom vill gå i dvala?
|