Det finns över 100 000 hemlösa katter i detta land, så något problem att finna katter bör ju knappast existera. De allra flesta är huskatter, inte raskatter. Det finns både vuxna katter och kattungar på katthemmen, men det är visserligen inte alla katthem som låter katterna vara utekatter och alla kräver en kastrering för att stävja problemet man jobbar med.
Jag har full respekt för att du vill ha katten som råttfångare och inte innekatt. Vi har visserligen en innekatt (f.d. hemlösing som vi tog hand om i somras) men bodde vi lämpligare, utan trafikerade vägar och tät bebyggelse, skulle vi låta honom komma och gå som han vill, men bättre att han får bo här hos oss än vara hemlös. Han var så tacksam när han fick komma in till oss. Vi går ut i koppel när han har lust (ibland varje dag, men nu har han inte velat gå ut på flera veckor) och han ska få en innätad balkong att hänga på snart.
Här finns en bra artikel kring vad man ska tänka på om man har en stallkatt, vilket låter ungefär som vad du tänkt dig:
http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read...ff-00bbc2f33b1aNär det gäller kastrering har jag märkt att det framför allt är män som är emot kastrering av katter pga någon sorts kastrationsångest hos mannen själv, som han projicerar på katten. Visst håller jag med om att det är rätt taskigt att ta sig friheten att bestämma att katten inte längre ska få njuta av ett sexliv, men det är samtidigt det minst onda vi kan göra i den situation vi har. Katter förökar sig snabbt och mycket. En honkatt kan föda 120 ungar under sitt liv och en hankatt bli far till desto fler utav dem. Om det nu var så att alla katter hade ett hem och att det gick att finna nya hem åt alla dessa kattungar vore det inte ett problem, men nu är det så att det finns över 100 000 hemlösa katter och bara en utkastad eller bortsprungen okastrerad katt kan på bara ett par år bilda en koloni med flera hundra katter förutsatt att alla överlever. Låter man sin hankatt vara okastrerad bidrar man till detta problem vare sig man vill eller inte, för han kommer att para sig med hemlösa katthonor vars ungar kommer få nya ungar och snabbt har man många nya hemlösa katter. Han kommer även para sig med okastrerade katthonor som har ett hem med oansvariga ägare som kanske sätter ut alla kattungar i en låda i skogen/på soptippen/tågstationen etc (det händer alltför ofta) eller skänker bort dem/säljer billigt till oseriösa människor som har dem som leksak till sina barn och slänger ut dem när de tröttnar och är de då okastrerade fortsätter cirkusen med kolonibildning och misär.
Det problemet är många gånger värre än att man tar bort kattens sexlust för det innebär väldigt många katters svält, förfrysningsskador, sjukdommar och plågsamma död. Många gånger även misshandel av elaka människor. Katter hör inte till Sveriges fauna och det bör vi respektera. De är känsliga för kyla och väta och behöver tillgång till en torr och varm plats att bo annars far de illa. De är visserligen skickliga jägare, men det är inte alltid maten räcker till (obducerade hemlösa katter som dött har haft magen full av barr och sågspån) och katten kan störa den naturliga faunan genom att jaga i den alltför mycket.
Om du kan hitta en katt som skulle passa som stallkatt och ger den ett bra hem, kanske med hjälp av texten i länken, och om det dessutom är en katt som verkligen behöver ett nytt hem, en före detta hemlös katt ifrån ett katthem så är ju det kanon

Hoppas du funnit något av värde i min text och min länk!