| 

Tack för tipsen, skall kontrollera din förslag. Ja, ju mer jag läser dessto mer förvirrad blir jag. Kanske att det land jag tänkt blir lite för skyddat för kanada rosor och att en Austin ros inte skulle vara alldeles fel. Jag har från tidigare växter som bara skall klara zon 3 i närheten. Alla Austin rosor har fin doft har jag förstått och doften är ett måste. Och höjden får inte bli mer än 1,2 m det är absolut max, jag har tidigare gjort bort mig i det här landet och har haft det för högt så det är därför det är tomt nu. Och rosen skall vara frisk. Det är nog de viktigaste kriterierna jag har, däremot kan jag ändra färg och kanske blanda rosa och vita rosor. Jag blir bara virrigare och virrigare. Jag tror jag får lov att vänta på Lars-Åke G´s omarbetade upplaga av "Rosor för Nordiska Trädgårdar", som kommer ut i slutet av mars. Och se om det blir lättare att fatta beslut då (hm hm har funderat och sökt hela vintern).
  Tror att Mary Rose kan vara något, som du säger har den provodlats i zon 5 med gott resultat och har en fin doft av myrra och honung, tätt växtsätt med upprätta till svagt bågböjda grenar, skall planteras soligt och i god jord. Höjd och bredd ca 1,2 x 1,2, normalt frisk. Har en vit släkting som heter Winchester Cathedral med samma egenskaper. Båda är remonterande och börjar blomma vid midsommar. Det här tycker jag låter bra, det kan defenitivt bli ett alternativ.

Redigerat av Lilla Sibirien: 10-03-2008, 21:41

-------------------- 
zon 3-4 

|