Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kanada rosor eller?
          Lilla Sibirien
          Inlägg 08-03-2008, 09:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 14 465

Jag behöver hjälp med val av ros. Har tittat på Kanadarosor och undrar hur friska de är i Zon 3-4, har läst att de gör sig bättre i kallare zoner och att de blir högre än vad som anges i växtförklaringar. Jag söker en röd ros, helst med få taggar, frisk, höjd ca 1 m, doft är ett +. Kommer att plantera flere av samma sort i ett land med full sol hela dagen på södersidan ca 4 m från husväggen, blir luftigt men inget draghål. Har bra jord och jag kommer att se till att den har alla förutsättningar för att växa bra, men denna gång vill jag ha en ros utan problem för i annat fall åker den för spaden igen.

--------------------
          zon 3-4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kajsa
          Inlägg 10-03-2008, 22:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Här har du lite åsikter från Roslistan av Winchester Cathedral den blir hos mig ganska klen och hälften av Mary Rose i storlek.
          Rosen ska vara frisk skriver du men det finns inga helt friska rosor och särskilt typ " rabattrosor " ibland får man svampsjukdomar, andra år inget. Välskötta rosor är friskare, man får ta allt med en nypa salt också, dom sjukaste får man gräva upp och slänga. Dom friskaste rosorna jag har är nog Rugosa rosorna, men många gillar inte de skrynkliga bladen, eller alla taggar och det är buskrosor. Det finns en Austinrugosa Wild Edric, den ska du ta en titt på, tar den imorgon i Dagens Austin, frisk, stark doft, vacker, zon 4 - 5

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-11-2025, 02:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon