CITAT (Ninni @ 03-03-2004, 16:39)
Jag vill inte på något sätt strö rosor över vare sig Connex eller enskilda väktare, men jag har själv jobbat hos Connex i fem år som tunnelbaneförare. Och TYVÄRR kan jag förstå att såna här saker händer. Om man står vid spärrarna en halvtimme och tittar hur folk faktiskt beter sig så är det nog svårt ibland att avgöra vilka som ska betraktas som "smitare" eller inte (även om jag innerst inne önskar att alla människor ska behandlas med lika värdighet). Och på Connex arbetar både trevliga väktare och mindre trevliga väktare ;-)
Ja, vad jag tror uppfattade vakterna/väktarna (vilken benämning är korrekt?) det som att "lavendel" krånglade med spärrvakten. Dessa förväntar sig säkert att man ska avvakta till att de gett klartecken för färdbeviset innan man försöker ta sig in.
Jag tror att det kan vara ett mycket otrevligt jobb många gånger när stöddiga personer propsar på att få komma igenom utan att vilja göra rätt för sig. Visserligen sitter ju spärrvakten något skyddad just för tillfället, men måste ju gå ut någon gång och då kanske busen/busarna dyker upp...
I dessa tider när dörrvakter som bara gör sitt jobb beskjuts titt som tätt, kan nog tyvärr även pliktrogna spärrvakter i tunnelbanan råka illa ut.