|
Stort tack Ingrid för artikeln, intressant läsning!!! Är lite osäker dock eftersom: 1) i artikeln så står det att "The cleavage is often between the leaf stalk and the leaf blade, the stalk remaining on the tree.", "mina" blad tappas tillsammans med bladstjälken. 2) Trädet (nåja det är bara ca 35-40cm högt) står i 15grC (med extraljus) 3) plantan har fått lite vatten hela vintern (har försööökt att inte vattna för mycket, alltför många plantor dör drunkningsdöden för mig). 4) har en "dim-maskin" bredvid och trädet duschas minst en gång per dag.
Vad som talar för WLD är dock att trädet står en bit innanför ett SV-fönster och solen värmer ju mer och mer. Temperaturen har varit nere till ca 12grC under den kallare vintertiden men är nu uppe på ca 15 grC, trädet (rötterna) kanske inte kommit igång riktigt än... Tempen varierar dessutom mellan 22-23 grC om dagarna och ca 15grC på nätterna om dagen varit solig. Ska testa att vattna med lite varmare vatten och kanske lägga på skuggväv de soliga dagarna... Vad jag förstår så är det inte helt kritiskt dock om det fortfarande finns gott om blad och trädet (tycker i.a.f jag) ser välmående ut och nya blad kommer, eller...?
Har du, eller någon annan, någon kommentar till ovanstående eller någon annan teori om anledningen till blad+bladskaftstapp?
Finns det något tips mot "winter chlorosis" för citrusar? Tycker beskrivningen om "yellow veins, dull-green leaves and sometimes weaker growth" stämmer till en del. Har köpt ett näringstillskott till hibiskusar som kallas just "anti-chlorosis" och innehåller järn vad jag förstår (köpt i Spanien utan engelsk text...), kan det hjälpa min citrus också eller är det olika fenomen?
|