Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Täcka bort ogräs - vilket material?, - plastfolie, fiberduk eller markväv?
          *Ulrica*
          Inlägg 11-03-2008, 16:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Jag letar efter ett bra material att täcka marken med för att kväva ogräs. Dels under nyetablerade buskar och träd och dels på större ytor (50-200 m2) som senare ska odlas på. Helst ska materialet inte behöva täckas med typ bark eller flis eller liknande.

De alternativ jag ser:

1. Plastfolie/bäddplast. Uv-stabiliserad, svart polyeten, finns dels tunnare 0,03-0,05 mm och tjockare 0,1-0,2 mm. Släpper inte genom varken luft, ljus eller vatten. Den tjockare ska hålla 3-5 år.

2. Svart fiberduk/täckväv. Uv-stabiliserad, svart polypropylen. Plastfibrer som pressats sammman, 50 g/m2. Släpper genom luft och vatten. Livslängd 2-4 år. Exempel: Svart Agryl P50

3. Markväv. Uv-stabiliserad, svart polypropylen. Kraftigare fibrer som vävts samman, 100-200 g/m2. Släpper genom luft och vatten. Livslängd 8-10 år. Exempel: MyPex, Lobrene

Jag har även hittat en produkt som heter Weedkiller som jag inte riktigt kan placera in i ovanstående kategorier. Den verkar användas av kommuner och väganläggare. Jag vill inte lägga ut geotextil/markduk (den där vit/gråa luddiga) eftersom den måste täckas med en massa material. Jag vill kunna ta bort täckningen efter 2 år och sedan typ gödsla och plantera.

Inköpsställen? Tips/erfarenheter/idéer? Nackdelar/fördelar? Andra alternativ, gärna i budgetvariant?

Ovanstående info har jag bland annat fått från VäxtEko-artikeln Marktäckning i trädgårdsodling och från Täckmaterial på friland 2008

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Ulrica*
          Inlägg 12-03-2008, 11:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Läste om Glyfosat nu. Det verkar inte så farligt. Inte giftigt för landlevande organismer och av vattenorganismer var det bara mygglarver som var lite känsliga (inget jag sörjer över). När jag tänker efter var det nog Roundup som min sambo sprutade på gårdsplanen förra sommaren. Allt blev brunt (gräs, gatkamomill, maskrosor etc. etc.) efter ett tag men sedan började det växa i slutet av sommaren igen.
          Idag är det lika grönt som innan på gårdsplanen... rolleyes.gif så frågan är hur effektivt det är...

Redigerat av *Ulrica*: 12-03-2008, 11:37

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon