Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växtzon 4
          Niangi
          Inlägg 11-03-2008, 23:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 14 569

Hej!

Jag har förälskat mig ordentligt i några växter då jag nu tillfälligt bor i Skåne som jag hemskt gärna vill ha med mig hem och odla i trädgården sedan...
          Problemet är att hem är i växtzon 4 och vissa av dessa växter har sin gräns i och med zon 3.
          Till frågan så undrar jag om man i vissa fall ändå kan odla dessa växter, om det till exempel är i anslutning till husvägg eller annat lite varmare ställe... Eller är det bara växthus som gäller?

Växterna det handlar om är:

Murgröna
          Frilandshibiskus
          Stockros

Hängpil (har ingen aning om växtzon här)

Tacksam för svar!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Maria82a
          Inlägg 12-03-2008, 15:26
          Länk hit: #2

Gäster

ja du kan ju alltid prova, det skiljer ju bara en zon. Om du har dom vindskyddat, soligt och upphöjda bäddar. Stora stenar på sidan om värmer bra också och hindrar att frosten går så djupt i backen. Då borde det kanske gå.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-03-2008, 15:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Maria82a @ 12-03-2008, 15:26) *
          ja du kan ju alltid prova, det skiljer ju bara en zon. Om du har dom vindskyddat, soligt och upphöjda bäddar. Stora stenar på sidan om värmer bra också och hindrar att frosten går så djupt i backen. Då borde det kanske gå.

vet inte vilken växt du skriver om !? men är det frilands hibiskusen så behöver den inte så skyddat som många kan tro .

det räcker med att läget är soligt och skyddat om man bor i en kall zon 3-4 . plus blir vintern varmare så borde det gå bra .

har sett frilands hibiskus både på bild och i verkligheten i zon 3-4 och några av dom stod inte alls skyddat och även som har växt där ett tag . hos mig blir dom ju stora och vackra ex med åren .

Redigerat av flaxss: 12-03-2008, 15:47

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 14:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon