Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växthuset juliana sunseeker 10 kvm, Problem med monteringlister, fönster, rostande sockel
          Anic
          Inlägg 10-03-2008, 19:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

Hej

För ca 3 år sedan köpte jag ett juliana sunseeker 10 kvm, 6 mm isolerplast från willab. Som visserligen har gett mig många trevliga stunder, men nu börjar jag ångra många val kring det, på grund av en del problem och jag undrar om det är flera som haft liknade problem? Och hur ni löst det. Är det bara en himlans otur?

Bland annat valde jag monteringslister till växhuset(alla val jag gjorde gjorde, gjorde jag efter att ha rådfrågat willabs personal), men när det blåser lite lossnar listerna och hamnar på marken. Vet jag att det skall blåsa lite gran, får jag gå runt och trycka till listerna eftersom de lossnar i kanterna. Trots att jag tidigare tryckt fast dem ordentligt.
          Jag brukar ha 2 skivor, en i dörren och en i enden på långsidan, som lossar när det det inte ens stormar. Jag har vid tre tillfällen prata med willab om detta, jag har fått svaret att silikona fast dem. Vilket jag tycker är ett tråkigt svar, eftersom det endå kostade extra att köpa dessa monteringslister istället för det andra allternativet där man skulle silikona.

För 1 1/2 vecka sedan blåste flera skivor i väg, hittade dem efter mycket letade (vissa över en km bort) men många var förstörda. Visserligen var det klass 2 varning, men växthuset blåste isär innan det hann blåsa till ordentligt. Nästa år skall jag packa in växthuset i gladpack(eller vad det heter som man packar pallar med) om jag kan få tag på det, då kanske växthuset överlever vintern. Efter som grannar sett växthuset blåsa iväg vid 15.00, och det enligt smhi blåste som mest 16.00(22 m/s) och garantigränsen är 21 m/s, tänkte jag att kanske garantin skulle gälla, men tyvärr delade inte willab min åsikt. Just nu står växthuset utan skivor, till jag bestämt om jag ska sätta fast de skivor som är delvis förstörda eller köpa nya. vet någon hur stor betydelse det har om det är intryck på en sidan av kanalen eller om de är vikta vid hörnen? De ser tråkiga ut när de är förstörda, men jag vill helst inte köpa nya skivoe då det är så dyrt, så fyller de sin funktion är jag nöjd för tillfället.

Sen har jag problem med vädringsluckorna som inte går att stänga, pga att de blåst åt sidan. Man får gå och slå dem rätt ganska ofta, så de går att stänga. Börjar bli rätt så trött på dem.

Det mest frustrerande problemet är med att extra sockeln börjat rosta. Vilket den absolut inte skall göra. När jag mailade willab tyckte de att jag skulle slipa rosten lite och måla med hammarlack, de ansåg att 300 kr är rimligt för material och eget arbete. Fast nu har jag fått dem till att istället skicka mig en ny sockel, efter som deras bud kändes som ett skambud.
          Är det någon som bytt sockel innan?
          Har ni då plockat isär hela växthuset eller kan man på något sätt lyfta hela växthuset från den gamla till den nya sockeln tror ni? Tycker inte att det lockar med alla timmar för att plocka isär det, för att sen sätta ihop västhuset.

Ett pronlem som jag antar många har (åtminstond enligt willab) med isolerplasten är att det blir väldigt mycket alger i kanalerna. Brukar ni ta loss skivorna för att göra rent? Eller hur löser ni det?

Ursäkta om jag låter gnällig, men jag känner mig besviken och trött på det, åtminstånde för tillfället.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anic
          Inlägg 12-03-2008, 19:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

Ah, silvertejp vet jag vad det är, Använde det till att tejpa de kvarvarnde skivor när de andra blåst bort, funkar jättebra, MEN det blir fult på plasten efter man tagit bort det.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Anic   Växthuset juliana sunseeker 10 kvm   10-03-2008, 19:19
          Åsa zon 6   Usch vad tråkigt att höra! :( Jag som dessuto...   10-03-2008, 20:58
          Anic   Vi kan väl hoppas det går bättre för dig, och det ...   10-03-2008, 21:35
          uno   Mycket tråkigt att läsa om Ditt dåliga växthus. Sj...   10-03-2008, 22:05
          Digger   Kan man inte tejpa fast rutorna med sån där gaffat...   11-03-2008, 20:06
          Anic   Vet inte vad gaffatejp är för något...? Jag maila...   11-03-2008, 21:56
          Digger   Vet inte vad gaffatejp är för något...? Gaffatejp ...   12-03-2008, 19:24
          embees   Gaffatejp är kraftig vävtejp i silver eller svart....   12-03-2008, 19:33
          uno   Du bör nog försluta kortsidornas kanalöppningar me...   12-03-2008, 03:37
          Knytt   Jag har det här växthuset och är väldigt nöjd fakt...   12-03-2008, 15:09
          Åsa zon 6   Fula märken efter silvertejp tar jag bort med kemi...   14-03-2008, 21:25
          CCE   Stopp, Stopp.. Inga starka kemikalier på isolerpla...   15-03-2008, 08:21
          Majjijann   Kanalerna inuti plasten ska inte behöva tvättas då...   15-06-2008, 12:26
          Pius   Kära nån, jag som just har fått mitt Juliana med ...   15-03-2008, 19:18
          Anic   Jag fick med en monteringvideo, väldigt bra och gö...   15-03-2008, 22:41
          34an   Mina föräldrar har också ett juliana med plastskiv...   14-06-2008, 14:26
          Majjijann   Måste putta upp tråden lite. Vill ha fortsatt deba...   17-06-2008, 12:32
          Strixx   Jag har precis samma problem med växthus. Jag har ...   19-06-2008, 07:14
          lillkerstin   Hej! Jag köpte ett Växthus Juliana Sunseeker f...   12-05-2009, 21:37
          GME   Hej :) Jag köpte nyligen ett Odla 60 med 6 mm kan...   13-05-2009, 07:38
          pollenper   Hej :) Jag har av axelstål tillverkat "ändsto...   16-05-2009, 16:35
          Chamomille   Hej :) Jag köpte nyligen ett Odla 60 med 6 mm kan...   22-05-2009, 10:53
          GME   Oh, herregud. Min stackars sambo höll på halva dag...   22-05-2009, 17:27
          Chamomille   I fönster delen borrade jag upp ett av de befint...   22-05-2009, 18:53
          Pius   Nu har jag haft mitt växthus i ett års tid och det...   13-05-2009, 07:50
          lisselbo   Hej För ca 3 år sedan köpte jag ett juliana sunse...   23-05-2009, 08:47

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-11-2025, 09:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon