Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Guckusko, Behöver lite odlingsråd
          Pema
          Inlägg 28-02-2004, 15:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 1 053

Har beställt Guckusko(Cypripedium calceolus) och Drottningsko(Cypripedium reginae) samt Cyclamen(Cyclamen coum Rubrum) och undrar om någon här har någon erfarenhet, odlingsråd mm.
          MVH Peter Malmö

ps. kolla i album "Beställda"

--------------------
          MALMÖ

Kolonist

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Leif i Varberg
          Inlägg 05-03-2004, 09:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 65

Jag ser också gärna en Guckusko i naturen men det gör det inte mindre lockande att ha den i trädgården. Vilda växter är nästan alltid häftigare än trädgårdsväxter, mest beror detta på att vi klarar inte att skapa den miljön i trädgården som naturen själv skapar. Men jag vill ha en trädgård med växter i trots att jag är en sämre trädgårdsmästare än naturen själv. Sen skall jag akta mig för att bidra till skövlingen av växter i naturen men det är inte så lätt att veta vilka växter som har ett förflutet som vildväxande. Alldeles säkert har vi alla här på forumet någon gång inhandlat en växt som är vilduppgrävd. När det gäller småplantor av Guckusko och andra Cypripedium så tror jag inte det är någon stör risk idag att vi stöter på vildinsamlade plantor. De senaste åren har Holländarna mångdubblat sin produktion och mycket kraft läggs ner på att förädla fram nya sorter.

--------------------
          Leif Fryle

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon