Vi har två katter och samtliga närboende grannar har minst en katt men jag förstår ändå de som inte vill ha kattbajs i sandlådor och rabatter. Skulle denna diskussion ta plats på ett annat forum så det vara långt ifrån självklart att det kattens rätt att ströva fritt. Olika kattmänniskor tycker det är självklart att katten ska vara märkt, kastrerad, innekatt och/eller med personligt intervall tas ut på promenad i koppel.
En jämförelse med hundar må halta lite lätt men i Sverige förväntar vi oss att hundar hålls under kontroll vilket absolut inte är fallet ens i vårt europeiska närområde. Det är ingen automatisk mänsklig eller "kattslig" rättighet att katten ska få göra ifrån sig eller ens vistas var den vill mer än det är för en hund.
Det faktum att jag vill ha katter ska inte drabba mina grannar och olika myndigheters beslut kan verka löjeväckande men jag har ingen rättighet att förpesta tillvaron för grannarna med en vrålande vedkap, hög musik på stereon, skällande hundar, lösspringande hundar, galande tuppar, oförsiktig vedeldning, lösspringade katter etc, etc.
Jag älskar mina katter men det har jag ingen rättighet att begära av mina grannar!
--------------------
Mvh/Ulfven, zon 2, www.kassander.com
Cyniker är vad den naive kallar realisten...
|