CITAT (Anic @ 13-03-2008, 21:56)

Har tittat på shamanism.se. Men har fortfarande inte fått klarhet i vad en totemresa är för något eller hur man gör den. Ensam? Träffar man alltid sitt totem, hur vet man vem som är huvudtotem?
DIN resa gör du ensam, du kan inte ta med dig någon eftersom det är en inre resa, men du kan ledsagas av exempelvis en "trollgubbe" som tettan skriver ovan. En shaman som slår på sin trolltrumma i en rytm som får dig i trans. Trollgubben kan ledsaga en hel grupp på detta sättet, men varje enskild deltagare gör sin resa ensam.
Du kan också göra det som en ren meditation, och det finns "manuskript" som någon med bra hypnosröst kan läsa för dig och tids nog kan du göra dessa resor själv utan någon större hjälp, men helt klart att trolltrumman är det mest effektiva.
Ditt totem kan komma till dig på samma sätt som att du sitter i naturen och ett djur kommer fram till dig. Det kan också vara så att det blir en total "mindblaster" och du inte ser djuret men känner dess totala närvaro och existens och hela dess ande fyller din kropp och ditt medvetande. Detta har jag dock aldrig varit med om själv (tack och lov).
Du vet instinktivt vilket djur som är ditt huvudtotem. Ni är så nära förenade med varandra och så lika varandra så det går inte att ta miste på. Du känner det som din egen bror eller syster.
CITAT (tettan @ 13-03-2008, 22:03)

hmmm, intressant med elefanten, korpen kan jag förstå, men tungt med elefanten. hur tolkar du den, klokskap, traditioner, lugn, sårbar
Läser man om elefanten som totem så ska den symbolisera styrka och tålamod, men för mig var det så uppenbart med trygghet och ledsagande. Du vet, "vi fixar det här".