Full version: Totemdjur
Sidor: 1, 2
Grå
Är det någon här som gjort en totemresa i någon form? Typ, trumresa eller meditationsresa?

Jag har gjort tre sådana resor och nu börjar gissningsleken.
Jag har 4 totemdjur som följeslagare, varav ett av dem är mer framträdande
Utifrån det ni sett och hört av mig - vilka djur tror ni att det är, och vilket är mitt huvudtotem?

Tala gärna om ifall ni vill bli gissade på i er tur...

gunvor
gissar på varg!
eller puma.
Anic
Var gör man sånt? Hmm, vad är det?

Jag gissar gärna, men har inte läst allt för mycket av dig.

g.gif

Katt, präriehund, fladdermus och Varg(Huvudtotem)

Helt vilt gissat
Grå
CITAT (gunvor @ 13-03-2008, 19:15) *
gissar på varg!
eller puma.

Det var ju vänligt sagt! smile.gif Du får snart veta om du hade rätt.
tettan
jo jag har gjort en trumresa, vet inte om jag vågar göra det en gång till, det fräste om huvet på mej(åtminstone så kändes det så) när jag gick därifrån å min kompis frågade om jag kände trumgubben, han trummade bara för mej det är jag övertygad om. men hur vet jag vilka djuren är, jag såg två under resan?

nåväl, jag tror du har en iller, en uggla o en varg som totemdjur den fjärde kan jag inte gissa på
rahmat2
En mus kanske!
Grå
CITAT (tettan @ 13-03-2008, 19:19) *
men hur vet jag vilka djuren är, jag såg två under resan?

De djuren du såg är dina följeslagare och du kan inte välja dem, det är de som väljer dig och du har dem med dig redan när du föds och präglar ditt liv. När du är mogen för dem ger de sig till känna.
Varje människa, troende eller ej, har minst ett totemdjur, men sedan är det ju upp till var och en att tro på det som sagt.

Får jag gissa på vilka det är du har, eller vill du helst behålla det för dig själv?
Tezzla
CITAT (Grå @ 13-03-2008, 19:27) *
Varje människa, troende eller ej, har minst ett totemdjur, men sedan är det ju upp till var och en att tro på det som sagt.

Jo, tjosan...
Wilmer
naughty.gif Är du realist tezzla? laugh.gif flirting.gif
Grå
CITAT (Anic @ 13-03-2008, 19:16) *
Var gör man sånt? Hmm, vad är det?

Sorry Anic, jag missade din fråga.. :/

Totem håller man på med inom shamanismen. Jag tror nog att du sett de färgglada totempålarna hos indianerna i diverse westernfilmer, så har du nog lite hum om vad det är. Djur besitter ju egenskaper som du vet, katten anar jag att du känner till rätt väl. Totem är en ande, en djursjäl som delar med sig till dig av sina egenskaper och den högre visdom den besitter.
Enklare än så här kan jag inte förklara det - och som svar till alla andra som tror att jag tror att jag är shaman: Nej, det tror jag inte.
Om du Anic vill veta mer kan du läsa om det på t.ex shamanism.se.

Tack för dina gissningar!
Magdis
Jag har inga skyddsdjur, jag har skyddsänglar. innocent.gif
tettan
ja ett av djuren jag såg har jag haft mycket kontakt med, men det andra måste jag nog flytta för att få träffa fler ggr.

gissa gärna, jag tror inte du får något rätt, själv tycker jag det är märkliga djur jag såg

när får jag reda på om jag gissade rätt på dina
Grå
CITAT (tettan @ 13-03-2008, 19:59) *
ja ett av djuren jag såg har jag haft mycket kontakt med, men det andra måste jag nog flytta för att få träffa fler ggr.

gissa gärna, jag tror inte du får något rätt, själv tycker jag det är märkliga djur jag såg
när får jag reda på om jag gissade rätt på dina

När folk har slutat gissa, det dröjer nog inte så länge. smile.gif

Jag gissar på korp och hjort i ditt fall?
Grå
"Om du pratar med djuren pratar de med dig
och ni kommer att lära känna varandra.
Om du inte pratar med dem kommer du inte att lära känna dem
och det du inte känner kommer du att frukta.
Det man fruktar, förstör man."

(Chief Dan George)
tettan
dan george, var det han som var i sverige å höll föredrag för något år sedan, det var svindyrt att gå å lyssna så en annan fattig arbetare hade ju inte råd. det kanske finns något han skrivit att låna på "bibblan".

helt fel gissning på den ena, hjorten var nära men skulle ha varit ett rådjur, som sagt jag hade inte gissat det själv. men jag kommer aldrig att glömma den där resan, det är många år sedan å den sitter fortfarande så lättillgänglig i minnet.

du har gjort tre resor sa du, vad har du lärt dej? å hur såg du dina djur, skulle jag se fler djur om jag gör en resa till? berätta mer.
Grå
CITAT (tettan @ 13-03-2008, 20:59) *
dan george, var det han som var i sverige å höll föredrag för något år sedan, det var svindyrt att gå å lyssna så en annan fattig arbetare hade ju inte råd. det kanske finns något han skrivit att låna på "bibblan".

helt fel gissning på den ena, hjorten var nära men skulle ha varit ett rådjur, som sagt jag hade inte gissat det själv. men jag kommer aldrig att glömma den där resan, det är många år sedan å den sitter fortfarande så lättillgänglig i minnet.

du har gjort tre resor sa du, vad har du lärt dej? å hur såg du dina djur, skulle jag se fler djur om jag gör en resa till? berätta mer.

Lugn och fin i byxan, jag ska berätta om mina djur... snart wink.gif

Min första resa var väldigt lugn och där fick jag bara lära känna mitt totem, se vad det var och bekanta mig. Ingen visdom där, men nu i efterhand har jag förstått att visdomen inte kommer i trans, det kommer med livet och totemdjuret är med en hela vägen.
Min andra resa var lite mer turbulent, men också glasklar och med mycket tydlig symbolik. Min tredje resa var en ren meditationsresa och där kom de två sista djuren fram till mig för att följa mig och lära mig nya saker.
Om du gör en resa till skulle du kanske se fler djur, om de anser att du behöver det, men det kan också vara så att dem du såg förra gången kommer till dig igen.
Meditera kan du alltid göra för att få en chans att se din kända djur, dem behöver du aldrig vara rädd för. Dem är du.

(Ser här att jag gjorde det igen... suck... bäst att jag förklarar att "lugn och fin i byxan" är ett uttryck som används vardagligt häromkring och på intet vis är nedlåtande är anspelar sexuellt. Skulle någon säga det till mig på negativ basis så skulle jag aldrig fatta att det var negativt, just för att jag använder uttrycket själv.)
Grå
Ok, nu får det vara slut på den Grå gissningsleken... men kan fortfarande vara öppen för andra hågade totemsjälar.

Under resa nr 3 fick jag kontakt med: (bilderna från freefever.com)

[attachment=14940:elephant3.gif]

Elefanten ska hjälpa mig med mina ekonomiska förehavanden och hjälpa mig att tänka lite efter före. Hon kom mot mig rakt framifrån med lugna, trygga steg och var sedan kvar där under hela meditationen och har i princip vandrat framför mig ända sedan dess.

bakom henne tassade det ganska förvånande fram en hane och en hona av:

[attachment=14941:lion.gif]

De höll sig lite på avstånd, avvaktande och vad de vill vet jag egentligen inte ännu, men de finns och budskapet ger sig till känna tids nog.
Anic
Har tittat på shamanism.se. Men har fortfarande inte fått klarhet i vad en totemresa är för något eller hur man gör den. Ensam? Träffar man alltid sitt totem, hur vet man vem som är huvudtotem?
Grå
Under resa nr 2 blev jag nästan förnärmad, men det kan ju inte hjälpas:

[attachment=14944:korp.jpg]

Jag såg en bild av mig själv med korpen flaxande runt, runt som i en virvlande dans, som en pånyttfödelse.
Bilden bleknade och korpen flaxade nu ovanför mitt eget huvud och ropade ut sitt budskap om att nu var det stora förändringar på gång och han skulle visa vägen.
Och stora förändringar har det varit, och jag har haft mycket nytta av korpens förutseende förmåga och kommer nog att ha resten av livet. Vi trivs bra ihop, den gamle korpen och jag smile.gif
Anic
CITAT (Grå @ 13-03-2008, 21:58) *
Under resa nr 2 blev jag nästan förnärmad, men det kan ju inte hjälpas:

[attachment=14944:korp.jpg]

Korpen är väl ett vackert djur och klokt. Varför blev du nästan förnärmad?
tettan
hmmm, intressant med elefanten, korpen kan jag förstå, men tungt med elefanten. hur tolkar du den, klokskap, traditioner, lugn, sårbar
Grå
CITAT (Anic @ 13-03-2008, 21:56) *
Har tittat på shamanism.se. Men har fortfarande inte fått klarhet i vad en totemresa är för något eller hur man gör den. Ensam? Träffar man alltid sitt totem, hur vet man vem som är huvudtotem?

DIN resa gör du ensam, du kan inte ta med dig någon eftersom det är en inre resa, men du kan ledsagas av exempelvis en "trollgubbe" som tettan skriver ovan. En shaman som slår på sin trolltrumma i en rytm som får dig i trans. Trollgubben kan ledsaga en hel grupp på detta sättet, men varje enskild deltagare gör sin resa ensam.
Du kan också göra det som en ren meditation, och det finns "manuskript" som någon med bra hypnosröst kan läsa för dig och tids nog kan du göra dessa resor själv utan någon större hjälp, men helt klart att trolltrumman är det mest effektiva.

Ditt totem kan komma till dig på samma sätt som att du sitter i naturen och ett djur kommer fram till dig. Det kan också vara så att det blir en total "mindblaster" och du inte ser djuret men känner dess totala närvaro och existens och hela dess ande fyller din kropp och ditt medvetande. Detta har jag dock aldrig varit med om själv (tack och lov).

Du vet instinktivt vilket djur som är ditt huvudtotem. Ni är så nära förenade med varandra och så lika varandra så det går inte att ta miste på. Du känner det som din egen bror eller syster.

CITAT (tettan @ 13-03-2008, 22:03) *
hmmm, intressant med elefanten, korpen kan jag förstå, men tungt med elefanten. hur tolkar du den, klokskap, traditioner, lugn, sårbar

Läser man om elefanten som totem så ska den symbolisera styrka och tålamod, men för mig var det så uppenbart med trygghet och ledsagande. Du vet, "vi fixar det här".
Anic
Kan man läsa någon stans vad varje djur symboliserar? Finns det begränsing på vilket djur som kan vara totem, tex kan en mask bli ens totem?
Grå
CITAT (Anic @ 13-03-2008, 22:03) *
Korpen är väl ett vackert djur och klokt. Varför blev du nästan förnärmad?

En fåfäng brud som jag hade väl hellre sett en smäcker falk... wink.gif

Jag är nöjd med min korp.

CITAT (Anic @ 13-03-2008, 22:12) *
Kan man läsa någon stanns vad varje djur symboliserar?

Ja det kan du säkert. Men de beskrivs nästan olika överallt. Det är ju djurets egenskaper och dina erfarenheter som bestämmer vad djuret symboliserar och jag lovar att ditt totem talar om för dig vad det vill och vad det står för.

Googlar du på "totemdjur" får du upp en del sidor som kan ge dig ett första hum.
Grå
Till sist - resa nr. 1. Min första resa, som gjordes med skräckblandad förtjusning för flera, flera år sedan och med fullständig överraskning över det djuret som då valde att komma fram till mig och sedan har stannat hos mig ända sedan dess.

Många av er gissade på varg.

[attachment=14950:wolf2.jpg]

Och det var precis vad det var, men en ganska raggig och tilltufsad ensam varg. Inte alls skygg, men heller inte helt kärvänlig.
Hon har funnits hos mig hela mitt liv och speglar den jag är - på gott och ont. Jag ser den inte speciellt smickrande och är inte stolt över den, men hon är min följeslagare och jag är hennes långt bortom vaggan och graven.

Det var min historia, har du lust att berätta din tettan? Vilket djur var det jag missade på?
Wilmer
Jag accosierade (hur stavas det nu igen?) grå = varg, så det hade jag också gissat!
Grå
CITAT (Anic @ 13-03-2008, 22:12) *
Finns det begränsing på vilket djur som kan vara totem, tex kan en mask bli ens totem?

En del påstår det ja, att även maskar och insekter kan vara totem eftersom deras existens på jorden precis som djurens sträcker sig långt förbi människans bakåt i tiden, men själv vet jag inte om jag håller med om det. Jag kan å andra sidan inte heller säga att det inte är så, för jag är ju inget totem-orakel biggrin.gif

Men ja. Visst. Det kan de. Även en liten mask har ju vissa goda kvaliteter för all del?

Sedan vet jag ju inte vem den människa är som kan känna igen sig i en mask och fungera som en, men det finns säkert...
Anic
Enligt http://healing.ifokus.se om totemdjur

Totemdjuret i Öst är din guide och beskyddare.

Totemdjuret i Söder står för din inre oskuldsfullhet.

Totemdjuret i Väster hjälper dig att hitta dina inre sanningar.

Totemdjuret i Norr hjälper dig med kommunikationen, att förstå tystnaden och förstå orden.

Djuret ovanför är din vägledare i drömmarna.

Djuret nedanför hjälper dig men en stadig förankring i Moder Jord.

Totem inom dig hjälper dig att ära din kraft, Att bekräfta att du är värdig och älskad
.
Totemdjuret på höger sida är beskyddaren av din faderliga energi.

Totemdjuret på vänster sida är beskyddare av din moderliga energi.

Tycker att det låter väldigt besvärligt.

Grå
CITAT (Anic @ 13-03-2008, 22:35) *
Enligt http://healing.ifokus.se om totemdjur

Tycker att det låter väldigt besvärligt.

biggrin.gif

Ja du, det tycker jag med. Det där behöver du inte bry dig om i början, sådant kan man fördjupa sig i sedan. Det är ungefär som när man har en tarotlek och börjar med att lära känna korten och vad de symboliserar. SEDAN lär man sig lägga stjärnan.

Googlade själv nu och här är en sida som du kan börja med då:
http://hem.passagen.se/gunillaj/Totemdjur.html
tettan
såklart att jag kan berätta, jag var ju på en "provresa" kan man säja, men som sagt trumgubben trummade bara för mej, jag hade aldrig provat något liknande jag skulle ju bara hänga med min kompis å vara hennes stöd. gubben, som var en jäkligt snygg kille, berättade lite hur det skulle gå till men inget om vad vi kunde få se. det tog verkligen inte lång stund förrän jag hörde det första "skrikande" ljudet som rovfåglar kan ge ifrån sej, se`n såg jag min plats på jorden, helt perfekt för mej, jag letar fortfarande efter den fast jag vet att det inte är dags ännu.
plötsligt kom den seglande, det var väl en örn av något slag, med ögonen direkt riktade mot mej å jag blev skiträdd, då öppnade jag ögonen å då stog den där trumgubben där framför mej å bonkade på trumman, han bara nickade å slöt ögonen å då gjorde jag det oxå, då var den ju där igen, den landade på en hög sten bara en bit ifrån mej. dom där ögonen glömmer jag aldrig, total ödmjukhet men skulle aldrig ta någon skit från någon. sedan kom mitt lilla rådjur trippande, tror det är tilliten jag skulle se hos det. har träffat många rådjur sedan som bara kommit fram helt nära, helt lugna. sedan var resan över. fattar du att jag hade frågor till min polare sedan, å trumgubben bara försvan så honom kunde jag inte fråga nåt heller.
men otroligt häftigt var det, men som sagt jag vet inte om jag skulle våga igen.
Blomstertanten
duh.gif Jisses !
Magdis
Tänk om man skulle få se en silverfisk, en gråsugga, en fästing och en mördarsnigel komma emot en medan medicinmannen slår på trumman....snopet det skulle va! w00t.gif
Grå
CITAT (tettan @ 13-03-2008, 22:47) *
gubben, som var en jäkligt snygg kille, berättade lite hur det skulle gå till men inget om vad vi kunde få se.

Hmm.. snygga trollgubbar som bara försvinner ska man akta sig för... wink.gif
Intressant berättelse. Tack!

Får se om det finns någon mer som vågar berätta något eller om de nöjer sig med att bara slå sig realistiskt för pannan biggrin.gif

CITAT (Magdis @ 13-03-2008, 23:24) *
Tänk om man skulle få se en silverfisk, en gråsugga, en fästing och en mördarsnigel komma emot en medan medicinmannen slår på trumman....snopet det skulle va! w00t.gif

biggrin.gif

Ja, var inte för säker tongue.gif
tettan
jag är förvånad att inte fler varit här å suckat, men de kommer väl
Tezzla

rotfl.gif Snopet? Jag skulle bli livrädd! Tänk att bli ledd genom livet av en gråsugga! -fear-.gif

Nä, jag tror som du, d.v.s. på skyddsänglar. Änglar sända från en GOD Gud.
Grå
CITAT (tettan @ 13-03-2008, 23:27) *

Ja du vet, när natten kommer kryper realisterna upp ur sina hålor och ger sig ut på jakt efter ovetande offer som de kan suga själarna ur... biggrin.gif
Nej, fasen vad elak jag var nu. Nu är det nattedags. Go'natt & sov gott!
Tezzla

Suck.

Varsågod tongue.gif
Jejja

De kommer helt garanterat, en sån här tråd kan de omöjligt låta bli... smile.gif

Jag undrar en sak, var får man tag på trollgubben med trumman? Jag tycker det låter mycket intressant med trumresor och totemdjur och skulle mycket väl kunna tänka mig att prova.
Grå
CITAT (Tezzla @ 13-03-2008, 23:33) *
rotfl.gif Snopet? Jag skulle bli livrädd! Tänk att bli ledd genom livet av en gråsugga! -fear-.gif

Totemdjur äter inte skyddsänglar, så det är inte alls orimligt. Jag är övertygad om att änglar finns.

Sov gott!
Tezzla
CITAT (Grå @ 13-03-2008, 23:36) *
Totemdjur äter inte skyddsänglar, så det är inte alls orimligt. Jag är övertygad om att änglar finns.

Sov gott!

Nä, men änglarna kommer en dag att "äta" totemdjuren. Då är det bara änglarna kvar, totemdjuren kommer att finnas på en annan mycket otrevlig plats... smile.gif
herkules
CITAT (Tezzla @ 13-03-2008, 23:33) *
...//...

hur tänker du här? är de djur som eventuellt visar sig för människor som ger sig ut på en andlig resa inte goda? eller är shamanen inte god?
jag är ärligt och uppriktigt intresserad av hur du tänker, det är intressant.
Grå
CITAT (Tezzla @ 13-03-2008, 23:41) *
Nä, men änglarna kommer en dag att "äta" totemdjuren. Då är det bara änglarna kvar, totemdjuren kommer att finnas på en annan mycket otrevlig plats... smile.gif

biggrin.gif

Ja du, det var ju en väldigt god gud du anser att dina änglar kommer från. Lycka till, då. Störst hörntänder vinner crazy.gif
Tezzla
CITAT (herkules @ 13-03-2008, 23:43) *
hur tänker du här? är de djur som eventuellt visar sig för människor som ger sig ut på en andlig resa inte goda? eller är shamanen inte god?
jag är ärligt och uppriktigt intresserad av hur du tänker, det är intressant.

Nej, jag tror inte det är gott. Jag tror det är mörka makter som leker med människan. Det finns en Gud, en god Gud och han är fullt tillräcklig.
Grå
CITAT (Tezzla @ 13-03-2008, 23:46) *
Nej, jag tror inte det är gott. Jag tror det är mörka makter som leker med människan. Det finns en Gud, en god Gud och han är fullt tillräcklig.

Jag tror också på endast en Gud, men enligt min åsikt är han allsmäktig och råder över allt levande i himlen och på jorden, alltså både den fysiska och den psykiska dimensionen och det innefattar såväl människor, växter och djur som änglar, andar, tomtar och troll.

Men OJ det är en diskssuion som jag INTE orkar ta tag i ikväll, nu ÄR det sängen som gäller, annars får vi snart säga God Morgon.
*Stintan*

Trodde att du höll dig för god för att göra dig lustig över vad andra tror.

Själv tror jag på änglar men jag tycker också att detta som Grå berättar om är väldigt intressant och spännande.
Magdis
CITAT (Stintan43 @ 13-03-2008, 23:54) *
Trodde att du höll dig för god för att göra dig lustig över vad andra tror.

Var det lustigt? De är ju också djur, varför skulle inte de kunna komma fram som totem? unsure.gif
Tezzla
CITAT (Grå @ 13-03-2008, 23:50) *
Men OJ det är en diskssuion som jag INTE orkar ta tag i ikväll, nu ÄR det sängen som gäller, annars får vi snart säga God Morgon.

Och jag som är så fit for fight flirting.gif Nädå, skojar bara. God natt!
Solstorm
Var har ni träffat på trumgubbar? Jag skulle gärna vilja pröva. Hur gör man? Står man still och tittar eller blundar medans någon slår på trumma? Vad kostar det? Skulle vara väldigt roligt att träffa på någon, är dock inte intressarad av att gå någon dyr kurs för att bli shaman. Vill bara träffa på någon litegrann biggrin.gif
rahmat2
CITAT (Solstorm @ 14-03-2008, 00:08) *
Var har ni träffat på trumgubbar? Jag skulle gärna vilja pröva. Hur gör man? Står man still och tittar eller blundar medans någon slår på trumma? Vad kostar det? Skulle vara väldigt roligt att träffa på någon, är dock inte intressarad av att gå någon dyr kurs för att bli shaman. Vill bara träffa på någon litegrann biggrin.gif

Jag är ingen gubbe, men spela trummor kan jag dunno.gif
herkules
CITAT (Tezzla @ 13-03-2008, 23:46) *

ok, tack för svar.

personlig reflektion,
det finns onda människor, inte onda makter.
vad finns det för ont i en elefant eller en gråsugga?
tänk att vara ledd av en varg (eller en PULI smile.gif fast det är jag ju).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon